Gå til hovedinnhold

Fikskart.no - Sommer 2020

En sommerjobb med mening – «Meld ifra om feil i kart»



En sommerhilsen fra Norkarts internship studenter i Sandvika.


Julie Marzano Frey, Marie Skatvedt og Thea Tokstad

Fra venstre: Marie, Thea og Julie

Som en del av årets internship studenter i Norkart, er vi godt i gang med årets sommerjobb – og vi som jobber fra Norkarts Sandvika kontor er alle ferdige med 4-året i Trondheim. Marie på kybernetikk og robotikk, Thea på datateknologi og Julie på industriell design. Et godt tverrfaglig sammensatt team – som etter fire effektive uker er i god rute for å realisere ambisjonen i prosjektet vi fikk tildelt da vi startet sommerjobben i juni.


Samarbeider med Kartverket

Prosjektet vi fikk å bryne oss på – er i samarbeid med Kartverket og går ut på å lage en plattform hvor Norges befolkning enkelt kan melde ifra om feil de oppdager i kart. Hele 80% av alle henvendelser til kommuner er byggesaker og hele 30 % er forbundet med veiledning. En applikasjon som ivaretar veiledningsbehovet og sakene kommunen bruker ressurser på, er derfor ressurssparende og nyttig. Vi føler virkelig at vi har en oppgave som gjør en stor forskjell for mange og vi håper at vår prototype kan komme til nytte.



sommer20_team_Sandvika

Sommerstudentene godt i gang med designsprint

Design- og Scrum sprinter

Uten noe særlig kunnskap om verken kart, saksbehandling eller situasjonskart benyttet vi første uke på jobb til å samle inn relevant informasjon på Internett, fra kunnskapsrike kolleger for sommeren og andre sentrale fagpersoner. Vi fikk god innsikt og satte deretter i gang med en 5 dagers designsprint som effektivt førte oss til en prototype vi fikk testet og som var et godt grunnlag å jobbe videre med resten av sommeren. Etter designsprinten planla vi tre Scrum-sprinter for å ha en plan å jobbe etter. Innenfor oppgaven er det enormt med muligheter for utvikling, så utfordringen har vært å klare å bryte ned oppgaven og fokusere på det mest relevante og gjennomførbare for sommeren. Vi fant ut gjennom designsprinten at en løsning som fokuserer på motivasjon og troverdighet i tillegg til å være lavterskel er sentralt for å skape en løsning som ville fungere bedre enn at folk selv ringer inn og melder feil.



Arbeidsdagen gjennomføres som oftest på kontoret i Sandvika med alle tre samlet. Når vi ikke er på kontoret har vi også prøvd oss på hjemmekontor som resten av Norge har gjort de siste månedene. Kontorene er noe preget av at mange i Norkart har hjemmekontor – det er ganske så tomt her, men vi har fått hilst på en del og det har vært veldig trivelig og engasjerende. Hver dag kl.10 har vi hatt en prat med vår veileder Jan Erik (utenom ferietiden) – dette har vært til god hjelp og nytte. Lunsjen nytes hver dag på brygga ved Sandvika-elven!

Her er en demo av applikasjonen som vi laget i sommer –  gøy å lage noe som vil gjøre hverdagens smartere for mange.
God sommer!



Merk: fikskart.no er et studentprosjekt i regi av Norkart, i samarbeid med Kartverket


Norkart Sommer


sommerstudenter veiledere


Digital oboarding


digital-onboarding


Les mer om Norkart Sommer her