Aktuelt

Interaksjonsdesign i praksis

Skrevet av Mia | 30.mar.2023 10:36:04

Interaksjonsdesign i praksis

Studentpraksis: Kartlegge KOMTEK-brukeren



Maren Javenes og Toril Hokseggen hadde sin praksisperiode hos Norkart på Lillehammer, der de fikk i oppgave å “Kartlegge KOMTEK-brukeren” der hovedfokuset ble å utforske hvordan saksbehandlere tar i bruk programvaren KOMTEK. Her forteller Maren og Toril om sin praksisperiode på Norkart Lillehammer.



Bakgrunn

270 timer med praksis er en del av utdanningsplanen i studiet interaksjonsdesign på NTNU Gjøvik. Under praksisen skal studentene både lære om og oppleve arbeidshverdagen som interaksjonsdesigner. Målet til studenten er å ta i bruk teoretisk kunnskap og praktiske ferdigheter tilegnet gjennom studiet så langt, og bruke dette i et prosjekt i bedriften. I tillegg vil studenten lære av de som har lang erfaring av å jobbe med dette.



Praksishverdag

I oppstarten ble vi presentert oppgaven vår, og fikk kort oppsummert hva Norkart jobber med og hvordan. Vi fikk selv legge opp egen arbeidsplan. Når vi selv fikk bestemme når og hvilke dager vi ønsket å jobbe, fikk vi kombinert praksisperioden med andre emner på studiet som skulle gjennomføres. Vi endte opp med å jobbe 4 dager i uken, mandag til torsdag, slik at vi hadde fredagen til å følge forelesninger på skolen.

Oppgaven vår var å kartlegge KOMTEK-brukeren. Her fikk vi selv definere og avgrense oppgaven. Vi valgte å fokusere på brukergruppen «saksbehandlere» i kommunene. For å forstå helheten av hva de jobber med på Norkart fikk vi også gjennomgang av løsningen KOMTEK. I tillegg til de ulike fagmodulene som eksisterer i KOMTEK. Vi snakket også med de ansatte på avdelingen i Lillehammer og undersøkte hva de jobber med, hvilken område og hvordan de oppfatter KOMTEK.

Dette gjorde at vi lettere kunne sette oss inn i hvordan de ansatte på Norkart, programmet og de som jobber i programmet forstår og bruker det.

I tillegg til den tildelte oppgaven, fikk vi også noen små oppgaver innimellom og fikk bidra på andre prosjekter de ansatte hadde gående. Vi fikk være med på brainstorming og komme med innspill på designskisser. Vi ble inkludert på møter med UX faggruppen. Der fikk vi se hva UX designerne i andre avdelinger i Norkart også jobbet med.

Vi fikk testet ut ulike metoder for innsiktsarbeid, både kjente og ukjente metoder. Vi dro blant annet på jobbskygging i Vestre Slidre og Gjøvik Kommune. Ellers gjennomførte vi en workshop med de ansatte på kontoret. Vi var også med på KOMTEK-dagene, hvor vi sto på stand.



Resultater

Som resultat utformet vi ulike personas om brukeren vi valgte å fokusere på. Disse personasene og dataen vi samlet inn kan Norkart bruke i sitt videre arbeid. Vi presenterte våre funn for de ansatte, og fikk gode tilbakemeldinger.

Under praksisperioden har vi fått testet teori, tilegnet fra studie, i praksis. Vi har fått utfordret oss selv, og fått et innblikk av arbeidshverdagen til en interaksjonsdesigner i Norkart.

Sosialt

Vi fikk et veldig godt inntrykk av alle på Lillehammer kontoret. Vi opplevde de ansatte som veldig inkluderende, åpne og nysgjerrige. Arbeidsmiljøet her er åpent, og det er rom for alle. Alle de ansatte i hele Norkart var veldig behjelpelige når vi hadde spørsmål. Selv om vi bare var her for en begrenset periode, ble vi inkludert som om vi var ansatte. Vi følte oss verdsatt for oppgaven og jobben vi gjennomførte.



Oppsummering

Praksisperioden på Norkart har vært veldig lærerikt og ikke minst spennende. Vi fikk teste ut metoder som vi bare har lest om i undervisning, bli med på og å organisere aktiviteter for å samle inn nyttig informasjon. Vi har også hatt mye lek og moro innimellom arbeidet. Takk til Norkart for en flott og lærerik praksisperiode. Vi har trivdes godt i praksisen hos Norkart, og vil sterkt anbefale nye studenter å søke praksis her!