Vilkår e-Torg
Vilkår e-Torg
Generelt
Disse vilkårene regulerer partenes rettigheter og plikter for Kundens bruk av Norkarts produkter, med mindre annet er skriftlig avtalt.
• «Avtalen»: Ordreskjemaet, ordrebekreftelsen, disse vilkårene, og eventuelle øvrige vedlegg.
• «Produktene»: Norkarts formidling av data og tjenester (datagrunnlaget som formidles inngår i definisjonen av
• «Produkter»). Produktoversikt og -beskrivelser fremgår på Norkarts hjemmeside.
Bruksrett
Kunden får i avtaletiden en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar bruksrett til Produktene på Avtalens vilkår.
Immaterielle rettigheter mm.
Kunden får ingen eiendomsrett til dataene som formidles gjennom Produktene.
Norkart beholder alle immaterielle rettigheter og øvrig eiendomsrett til Produktene med tekniske løsninger, herunder grensesnitt, kildekoder, dokumentasjon og tilknyttet materiale.
Kundens plikter og ansvar
• Kunden skal ikke bruke Produktene i forbindelse med konkurrerende produkter og tjenester.
• Kunden skal ikke endre eller bruke Produktene, slik at de forringes eller mister sin kvalitet.
• Kunden skal ikke benytte opplysninger fra grunnboken eller matrikkelen til reklame- eller markedsføringsformål uten etter samtykke fra Norkart og, om nødvendig, den opplysningene gjelder.
• Kunden skal holde Norkart skadesløs for eventuelle kostnader eller tap som Norkart påføres som følge av rettsstridig bruk av data hos kunden eller tredjepart som kunden har videreformidlet dataene til.
• Det er kundens ansvar å bruke Produktene i samsvar med til enhver tid gjeldende rett.
Norkarts plikter og ansvar
• Norkart skal levere Produktene i samsvar med Avtalen. Produktene vil kunne være gjenstand for kontinuerlig forbedring og endring.
• Produktene kan være utilgjengelige i perioder grunnet oppgraderinger, teknisk vedlikehold og liknende.
• Norkart har ikke ansvar for feil eller mangler ved Produktene som følge av grunnlagsdata som Produktene bygger på.
• Norkart har ikke ansvar for indirekte tap, herunder tapt fortjeneste og følgeskader. Et eventuelt erstatningsansvar er alltid begrenset oppad til Avtalens pris.
Kundestøtte
Kundestøtte, Support og feilhåndtering: Send en epost til kundestotte@e-torg.no.
Priser og fakturering
Kunden skal betale for Produktene i samsvar med avtalte priser som fremgår av ordrebekreftelsen, eller – der hvor ikke annet er avtalt – i samsvar med Norkarts gjeldende prisliste
Eventuelle tilleggsarbeider som Kunden bestiller fra Norkart vil utføres i samsvar med de til enhver tid gjeldende timepriser.
Priser er gjenstand for årlig indeksregulering etter SSB tabell 07219. Hvis Norkarts leverandører endrer sine priser overfor Norkart, kan Norkart gjøre korresponderende endringer i sine priser.
Norkart plikter å varsle kunden minst tre måneder før en prisøkning iverksettes.
Med mindre annet er avtalt, fakturerer Norkart etterskuddsvis, med 30 dagers forfall. Dersom Kunden ønsker faktura på papir, påløper det et gebyr på kr 60 pr faktura.
Personopplysninger
Kunden har behandlingsansvar for personopplysninger og skal følge til enhver tid gjeldende rett om behandling av personopplysninger. Der Norkart behandler personopplysninger på vegne av kunden, skal databehandleravtale inngås.
Særlig om API-tjenester
For elektronisk tilgang gjennom maskinlesbart grensesnitt (API), bærer kunden ansvar for sin bruk, inkludert urettmessig bruk, og besørger oppkobling mot Norkarts plattform.
Norkart skal varsle kunden minst tre måneder før det iverksettes systemendringer initiert av Norkart som kan medføre behov for endringer i kundens programvare.
Hvis Kunden mottar data fra grunnboken og matrikkelen, er Kunden ansvarlig for å oppfylle Utleveringsforskriften § 4, herunder ved å dokumentere «berettiget interesse» til tilgang til dataene overfor Norkart. Kunden skal kun utlevere og videreformidle data i medhold av matrikkel- og tinglysingsloven.
Hvis kunden opptrer i strid med Avtalen, kan Norkart stenge kundens tilgang til Produktene.
Konfidensialitet
Partene plikter å bevare taushet om knowhow og annen ikke-offentlig informasjon om den annen part som de får kjennskap eller tilgang til gjennom Avtalen. Taushetsplikten gjelder også etter at Avtalen er opphørt.
Samarbeid og endringer
Hver av partene kan med én ukes varsel kreve at det avholdes møte for drøftelser av spørsmål som hører inn under Avtalen.
Endringer eller tillegg til Avtalen er gyldige kun når de er skriftlige og undertegnet av begge parter.
Norkart kan sende kunden informasjon og opplysninger om nyheter, endringer og andre aktuelle saker knyttet til e-Torg.
Oppsigelse
Avtalen gjelder i bindingstiden, og fornyes deretter automatisk for perioder på 12 måneder av gangen med mindre Avtalen sies opp. Hver av partene kan si opp Avtalen senest tre måneder før utløpet av inneværende periode. Dersom partene har avtalt prøvetid, kan Avtalen sies opp skriftlig innen prøvetidens utløp.
Ved opphør av Avtalen skal kunden, uten ugrunnet opphold, tilbakelevere, uten å beholde kopier, alt som Norkart etter Avtalen eier eller har rettighetene til.
Avtalen opphører uavhengig av dette punkt 10 hvis Norkart mister sin rett til å distribuere Produktene.
En part kan heve Avtalen med umiddelbar virkning hvis den andre parten vesentlig misligholder sine forpliktelser etter Avtalen og det ikke rettes senest 30 dager etter varsel om misligholdet. Ved heving kan Norkart kreve sitt utestående fra Kunden innbetalt.
Overdragelse
Kunde kan ikke overdra Avtalen eller sine rettigheter og forpliktelser etter Avtalen, uten forutgående skriftlig samtykke fra Norkart.
Lovvalg og verneting
Avtalen er underlagt norsk rett. Eventuell uenighet skal forsøkes løst ved forhandlinger.
Fører ikke forhandlingene frem, kan hver av partene kreve saken avgjort ved voldgift etter voldgiftsloven. Hvis tvisten gjelder innkreving av pengekrav fra Norkarts side, kan Norkart velge isteden å gå til ordinære domstoler, med Oslo tingrett som verneting.