Vilkår eByggesøk Proff
Generelle vilkår for bruk av eByggesøk Proff
Generelt om tjenesten
Norkart AS leverer den landsdekkende tjenesten www.ebyggesokproff.no. Tjenesten inneholder veiledning og innsending av byggesøknader til kommunen. Søknadene blir levert gjennom Fellestjenester bygg. Fellestjenester BYGG bruker Altinn som teknisk plattform og KS FIKS Meldingsformidler til innsending av søknader til kommunen, Arbeidstilsynet, varsel til naboer og til videre dialog med søkeren.
For å benytte tjenesten må Kunden akseptere vilkårene som er beskrevet her.
Disse vilkårene regulerer partenes rettigheter og plikter for Kundens bruk av Norkarts tjeneste, med mindre annet er skriftlig avtalt.
Priser og fakturering
Hvis ikke annet er avtalt, skal Kunden betale for Tjenesten i samsvar med den til enhver tid gjeldende pris som fremkommer på www.ebyggesokproff.no.
Norkart fakturerer Kunde etterskuddsvis, med 30 dagers forfall, på grunnlag av registrerte byggesaker på eByggesøk Proff.
En byggesak faktureres først når første søknadstype eller nabovarsel er registrert som lagret eller sendt i Altinn, eller erklæring om ansvar eller samsvar er sendt til signering via Direktoratet for Byggkvalitets signeringstjeneste. Dersom Kunden ønsker faktura på papir, påløper det et gebyr på kr 60,- per faktura.
Regulering av pris
Priser er gjenstand for årlig indeksregulering etter SSB tabell 07219. Hvis Norkarts leverandører endrer sine priser overfor Norkart, kan Norkart gjøre korresponderende endringer i sine priser.
Bruksrett og immaterielle rettigheter
Kunden har en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar bruksrett til tjenesten.
Kunden får ingen eiendomsrett til dataene som formidles gjennom tjenesten.
Kundens plikter og ansvar
Kunden skal holde Norkart og kommunen skadesløs for eventuelle kostnader eller tap som Norkart eller kommunen påføres som følge av rettsstridig bruk av data hos Kunden eller tredjepart som Kunden har videreformidlet dataene til.
Det er Kundens ansvar å bruke produktene i samsvar med til enhver tid gjeldende rett. Her nevnes spesielt matrikkelloven og tilhørende forskrift om utlevering.
Kunden plikter å kun benytte opplysninger fra grunnboken eller matrikkelen til søknadspliktige formål etter plan- og bygningsloven, jf. matrikkelloven § 30, første ledd.
Norkarts plikter og ansvar
Norkart skal levere Tjenesten i samsvar med disse vilkår. Tjenesten vil kunne være gjenstand for kontinuerlig forbedring og endring.
Tjenesten kan være utilgjengelige i perioder grunnet oppgraderinger, teknisk vedlikehold og liknende.
Norkart har ikke ansvar for indirekte tap, herunder tapt fortjeneste og følgeskader som følge av feil eller endringer i kartgrunnlag eller annen grunnlagsdata som tjenesten bygger på. Et eventuelt erstatningsansvar er alltid begrenset oppad til prisen for innsending av en søknad.
Norkart kan henvende seg til Kunden gjennom e-post for å veilede om bruk eller informere om feil i tjenesten.
Personopplysninger
I forbindelse med behandling av data som inneholder personopplysninger er Norkart og Kunden å betrakte som selvstendige behandlingsansvarlige etter personopplysningsloven jf. Utleveringsforskriften § 5. Dette innebærer at databehandleravtale etter personvernforordningen artikkel 28 ikke er påkrevet.
Kunden er selv ansvarlig for at egen behandling av data som inneholder personopplysninger skjer i samsvar med gjeldende regelverk. Kunden erklærer at selskapet vil overholde gjeldende personvernlovgivning. Dette inkluderer bl.a. å sørge for:
• At formålene for å behandle personopplysninger er fastsatt, jf. personvernforordningen artikkel 5.
• Vilkårene for å behandle (inkl. ev. å utlevere og videreformidle) personopplysninger er oppfylt, jf. personvernforordningen artikkel 6.
• Virksomheten må sikre en forsvarlig behandling av personopplysninger ved at man ivaretar den registrertes rettigheter og friheter, og gjennomfører egnede tekniske og organisatoriske tiltak jf. personvernforordningen kapittel III og artikkel 24.
Kunde skal dessuten oppfylle følgende krav til behandlingen etter utleveringsforskriften § 5:
• Opplysninger fra grunnboken eller matrikkelen kan ikke benyttes til reklame- eller markedsføringsformål uten etter samtykke fra den opplysningene gjelder.
Kundestøtte
For kundestøtte, support og feilhåndtering sendes epost til ebyggesokproff@norkart.no.
Lagring av data og opphør av kundeforhold
Data Kunden har lagt inn i en byggesak, lagres frem til kundeforholdet opphører.
Dersom Kunden ikke har opprettet eller sendt en søknad i løpet av 12 måneder, forbeholder Norkart seg retten til å kontakte kunden for å høre om kunden ønsker å opprettholde kundeforholdet.
Ved opphør av kundeforhold slettes all data Norkart har lagret om Kunden i tjenesten.
Konfidensialitet
Partene plikter å bevare taushet om knowhow og annen ikke-offentlig informasjon om den annen part som de får kjennskap eller tilgang til gjennom Avtalen. Taushetsplikten gjelder også etter at Avtalen er opphørt.
Overdragelse
Kunde kan ikke overdra Avtalen eller sine rettigheter og forpliktelser etter Avtalen, uten forutgående skriftlig samtykke fra Norkart.
Lovvalg og verneting
Avtalen er underlagt norsk rett. Eventuell uenighet skal forsøkes løst ved forhandlinger.
Fører ikke forhandlingene frem, kan hver av partene kreve saken avgjort ved voldgift etter voldgiftsloven. Hvis tvisten gjelder innkreving av pengekrav fra Norkarts side, kan Norkart velge isteden å gå til ordinære domstoler, med Oslo tingrett som verneting.