Gå til hovedinnhold
 

KUNDE
Oslo Havn

Kundeoppdrag
Moderne, digitale løsninger som enkelt tilgjengeliggjør informasjon for alle deltakende parter i en logistikkoperasjon er essensielt for å kunne skape et bærekraftig, effektivt havneanløp. Et viktig steg på veien har vært etableringen av en digital infrastruktur for norske havner, en grunnmur som de digitale havnesystemene kunne bygges på.

OsloH

Forretningsområde
Samfunnsutvikling - effektive og miljøvennlige havner

Utfordring
Standardisering og nye digitale verktøy legger grunnlaget for fremtidens autonome havneoperasjoner. Moderne, digitale løsninger som enkelt tilgjengeliggjør informasjon for alle deltakende parter i en logistikkoperasjon er essensielt for å kunne skape et bærekraftig, effektivt havneanløp.

Resultat
Den digitale infrastrukturen som er etablert og utviklingen av IT-systemene er viktige steg i retningen mot å få til enklere kommunikasjon mellom skip og havn, noe som vil gi raskere innseiling og kortere liggetid ved kai.

Leveranse
Første versjon av havnedatastandarden, samt prosjektledelse og prosessledelse i flere omfattende digitaliseringsprosjekter (fra 2020 - 2025) med mål om å digitalisere norske havner: Havnedata, Norsk digital havneinfrastruktur, Digital Havn og Kartlegging av havner 1, 2 og 3

Oppdraget
På oppdrag fra Oslo Havn har Norkart bidratt med prosjektledelse og prosessledelse i flere digitaliseringsprosjekter for norske havner. Oslo Havn har stått som prosjekteier, og Norkart i samarbeid med Kartverket har vært prosjektleder. Samlet sett har ca 60 havner vært deltakere inn i prosjektene, noen av dem i flere av prosjektene.

Standardisering av havnedata har vært i fokus i prosjektene. Et viktig steg på veien er etableringen av en digital infrastruktur for norske havner, en grunnmur som de digitale havnesystemene kunne bygges på.

Med digital infrastruktur menes tekniske systemer, datasett og programsystemer som er tilgjengelig for utvikling av tjenester, og som er viktige for at samfunnet skal fungere. Historisk har infrastruktur vært hovedsakelig avgrenset til det fysiske, men i dag er den digitale infrastrukturen et viktig fundament for å kunne bygge digitale tjenester og innhold.

I prosjektet Norsk digital havneinfrastruktur ble det kartlagt havnedata og dybdedata prosjektets ni havner, og det ble utviklet IT-systemer for havnene med mål om en mer effektiv havnedrift. I prosjektet Digital Havn ble digitaliseringen videreført. Hensikten med begge prosjektene har vært å digitalisere havner og (videre)utvikle felles digital infrastruktur for havne-Norge. I de to prosjektene Kartlegging av havner 1 og 2 ble det kartlagt dybdedata og havnedata i til sammen 26 havner. Et nytt kartleggingsprosjekt med 13 havner startes opp i 2025.

Moderne, digitale løsninger som enkelt tilgjengeliggjør informasjon for alle deltakende parter i en logistikkoperasjon er essensielt for å kunne skape et bærekraftig, effektivt havneanløp. Automatikk og gjenbruk av data mellom aktører vil fjerne flaskehalser og forenkle brukerflyene. Dette vil ikke bare ha en positiv effekt på anløpets liggetid og miljøfaktor, men også på hele verdikjeden. Automatikk, standardisering og systemstøtte for havnesikring og ISPS vil i tillegg øke sikkerheten på havneanlegg.

Den digitale infrastrukturen som er etablert og utviklingen av IT-systemene er viktige steg i retningen mot å få til enklere kommunikasjon mellom skip og havn, noe som vil gi raskere innseiling og kortere liggetid ved kai. Samarbeid mellom havnene som sluttbrukere, industrien og det offentlige har vært en nøkkelfaktor for å lykkes i begge prosjektene.

 

Gevinster - Digital grunnmur og havnedatabase


  • En standard gjør kartlegging og oppdatering av havnedata enkelt og likt i alle norske havner, og en opprettholder god kvalitet.
  • Kundene (skipene) vil møte det samme fra havn til havn når standardiserte data er på plass i alle havner. Sparer tid for både havn og kunde, med at alle vet hvor man finner informasjon. Bidrar til enklere planlegging av havneanløp.
  • Digital tvilling (havnedatabasen) gir grunnlag for selvbetjening i havna og dataanalyse med utgangspunkt i havnedataene.
  • En grunnmur for utvikling av gode IT-systemer for havnene. Er også et godt grunnlag for fremtidig tilrettelegging for autonome fartøy.

"Gjennom stor grad av tillit mellom aktørene, transparente prosesser og felles målsetninger har Norge forutsetninger til å lykkes på en måte som andre nasjoner vil ha utfordringer med å kopiere."

WWF

 

Hege Berg Thurmann
Avdelingsdirektør FDVU, Oslo havn KF

Om Oslo Havn
Oslo Havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. Hver uke anløper mellom 50 og 70 skip havna. Sjøveien er miljøveien, og godset bringes nærmest Norges tettest befolkede områder. Ett containerskip til Oslo erstatter 10 km kø med 400 semitrailere på veien. 
IMG_0