Oppføringer av Susanne Stubberud Rom

Sommer 2017: Prosjekt naboliste

En regnfull sommer på Norkarts fredfulle kontorer i Trondheim er snart over. Vi ser tilbake på flotte uker med de tradisjonelle utvikler-ingrediensene mye kaffe, mange Github-konflikter og den genuine gleden man opplever […]

En regnfull sommer på Norkarts fredfulle kontorer i Trondheim er snart over. Vi ser tilbake på flotte uker med de tradisjonelle utvikler-ingrediensene mye kaffe, mange Github-konflikter og den genuine gleden man opplever når ens kode fungerer.

I arbeidslivet er begrepet “tverrfaglig team” kanskje et såkalt buzz-ord nå om dagen. Denne sommeren fikk vi prøvd å jobbe i et semi-tverrfaglig team, og vi må si at det var en stor suksess. Teamet besto av to geomatikere, Kristina og Adrian, og èn interaksjonsdesigner, Susanne, alle studenter ved NTNU. De første dagene ble brukt til å sette seg inn i prosjektet, før vi tok turen til Sandvika for å møte sommerstudentene fra kontorene i Sandvika og Lillehammer. Derfra fikk vi med oss en innføring i Norkarts historie, og ikke minst en overlegen seier i fussball-turneringen mellom kontorene. Dagen ble avsluttet med en fortreffelig middag i solskinnet på Aker Brygge.

Vår jobb denne sommeren var å designe første versjon av en Norkart nettbutikk. Vi skulle begynne med ett produkt, nabolister, og forhåpentligvis produsere kode som kan brukes videre i en mer generell nettbutikkløsning. På oppstartsmøtet ble vi forklart hva vi skulle gjøre, nemlig sette denne planen ut i livet:  

Dette ble vel teknisk for en brukerorientert interaksjonsstudent. Jeg priset meg lykkelig for å være i et team der vi har forskjellig (les: der noen skjønner hva fremmedord som API, deploy og datalag betyr) kompetanse. Vi organiserte oss også deretter; Susanne på frontend, Adrian på backend og Kristina som mellomledd.

Tilbake til utfordringen vi skulle løse. Norkart tilbyr situasjonskart til innbyggerne i “Greater Stavanger”-området. I forbindelse med bestilling av situasjonskart er det mange som trenger en naboliste til byggesøknaden sin. Her har brukerne hittil ikke hatt gode alternativer. Det måtte selvfølgelig gjøres noe med!  Vår oppgave var derfor å opprette en webside der brukere kan bestille nabolister direkte fra Norkart. Nabolisten blir sendt i PDF-format til bruker på mail, der hun mottar navn og nåværende bostedsadresse på naboene hun ønsker å varsle om byggesak.

Første steg var å finne ut hva alt på ovenstående arkitekturskisse betydde. Det tok unektelig litt tid å pusle alle bitene sammen, men vi opplevde at det var lettere å ta en ting om gangen etter at vi endelig hadde valgt oss et sted å begynne. Frontend er skrevet i HTML, CSS og JavaScript, mens backend er skrevet i Python. Nedenfor kan den meget spede begynnelsen på en animert overgang mellom landing-side og hovedside beskues:  

Jeg vil gjerne si litt om hvordan det var å jobbe som interaksjonsdesigner på prosjektet. En interaksjonsdesigner arbeider med å gjøre systemer brukervennlige, og ofte visuelt tiltalende. Norkart har en utførlig designmanual, med klare regler for hvordan de ulike designelementene skal brukes (det ryktes forøvrig at den visuelle profilen er designet av selveste Snøhetta). Det gjorde avgjørelser om fargevalg og lignende mye enklere. Videre må et system vanligvis være intuitivt for at bruker skal synes det er en glede å benytte seg av det, og om noe er intuitivt er svært vanskelig å avgjøre når man allerede har lært seg hvordan løsningen fungerer. Derfor er det viktig å utføre brukbarhetstester med utenforstående som testobjekter.

Brukbarhetstesten for vår løsning gikk ut på at brukerne fikk opplest et sett med oppgaver som de skulle utføre. Underveis fikk de spørsmål som “hva tror du områdene som er markert grønne er?” og “hva forventer du å komme til nå?”. I etterkant la vi opp til mer detaljerte tilbakemeldinger om hva bruker syntes fungerte og ikke fungerte. Her fikk vi flere nyttige innspill til konkrete ting vi burde gjøre annerledes. Vi endret blant annet informasjonen i sidebaren, formuleringer i kartet og ventetid på ordrebekreftelsesmailen.

Resultatet

Under kan skjermbilder av resultatet ses:

 

Vi kom ikke så langt som vi hadde håpet med tanke på å gjøre koden generell nok til at den lett kan overføres til andre produkter. Vi skulle også gjerne hatt tid til å implementere en betalingsløsning. Likevel føler vi at vi har kommet et godt stykke på bare fem uker.

Oppsummert

Alt i alt har sommeren vært veldig lærerik for oss alle tre. Vi har nytt godt av frynsegoder som fleksible arbeidstider, deilig lunsj og flott utsikt til Hurtigrutekaia (legg også merke til kontorets nye møbler i Norkarts profilfarger!). Jeg leste i en tidligere bloggpost at enkelte har lært like mye av sommerjobben som et helt år med studier, det må jeg nesten si meg enig i! Det var fint med en jobb der alle er på lag, der man sammen ønsker å skape noe. For meg som ikke hadde hørt om Norkart før jeg søkte sommerjobb her, vil jeg også si at bedriften har gjort et meget godt inntrykk og jeg vil anbefale andre studenter innenfor ulike studieretninger å søke. Kanskje et enda mer tverrfaglig team til neste år kan være noe?  

Nå gir vi prosjektet videre til Anne Sofie, som etter to år som sommer- og deltidsansatt, og nå med fullført mastergrad i geomatikk, er klar til å starte i fulltidsjobb til høsten.