Oppføringer av Robert Nordan

Reisebrev - NDC 2018 i London (utviklerkonferanse)

NDC London startet med foredrag med tittelen «What is programming», noe som vi som var tilstede kanskje burde kunne svare på, men som viser seg å være ganske mye. Tradisjonelt tenker en […]

NDC London startet med foredrag med tittelen «What is programming», noe som vi som var tilstede kanskje burde kunne svare på, men som viser seg å være ganske mye. Tradisjonelt tenker en kanskje på det som koding, men å lage avanserte Excel-ark med små funksjoner og makroer er også programmering. Etter hvert går det slag i slag med microservices, containere, bruken av Big Data, sikre applikasjoner og hvordan stemmestyring begynner å komme for fullt.

Troy Hunt er en artig fyr å høre på, i hans foredrag viser han hvordan en kan finne ut om ditt passord har blitt kompromittert (https://haveibeenpwned.com).  En annen trend som har kommet er muligheten for å installere web-kamera eller lignende i huset sitt, det mange ikke tenker på er at disse har en adresse for utenomverden. Dette kan utnyttes og https://www.shodan.io er en side som skanner slike enheter, der alle kan se for eksempel bilder fra et barnerom.

NDC London er flinke til å få tak i gode foredragsholdere. En av disse er Scott Guthrie, også kjent som “The Red Shirt” på grunn av hans smak i skjorter… Hans foredrag bærer litt preg av innsalg av Microsoft-tjenester, men han nevner tre hovedtrender:

  1. AI
  2. Serverless compunting
  3. Data at planet scale

Så hva har dette å si for våre løsninger?

  • AI, vi vil etter hvert kunne bygge smartere applikasjoner som kanskje er mer proaktive og vet hva brukeren ønsker å gjøre.
  • Serverless, handler mye om å bygge applikasjoner ut i fra små byggeklosser som settes sammen, dette vil gi mer fleksible løsninger som kan øke utviklingstakten.
  • «Data at planet scale», mulighet for å samle inn mer data fra ulike enheter, lagre de og seinere kunne utføre analyser på toppen av dette.

De tre nevnte trendene over har blitt snakket om en stund, forskjellen nå er kanskje at det har gått fra trend til virkelighet, og det er tilgjengelig for veldig mange flere enn for noen få år siden. Dette fører med seg at det er en utrolig spennende tid å være utvikler – masse muligheter til å prøve ulik teknologi som inntil nylig var utenfor rekkevidde!

Microsoft LEAP 2018 - De store trendene

Formatet er en uke med intensive forelesninger fra mange av Microsoft sine best and brightest, og masse insideinformasjon på hva de tenker og hvor de skal. Med andre ord: 250 nordboere samlet […]

Formatet er en uke med intensive forelesninger fra mange av Microsoft sine best and brightest, og masse insideinformasjon på hva de tenker og hvor de skal. Med andre ord: 250 nordboere samlet i en uke for å nyte Seattles regnvær på den best mulige måten! Nemlig innendørs, med laptopen foran seg og spennende kunnskap i hodet.

Microsoft har de siste årene gjort mye for å ta opp kampen med Google og Amazon i skya. Dette har ført til at forskjellen på pris og utvalg ikke er merkbart mellom de store skyleverandørene, noe som flytter fokuset til organisasjon og utvikler. Gjennom hele uka fikk vi høre om hvordan Continuous Delivery er noe de har fokusert mye på, både for utvikling internt og ut mot kunder gjennom Visual Studio Team Services. I 2018 skal nemlig utvikleren effektiviseres gjennom bedre verktøy, enkel tilgang til skyressurser og et forhold til Microsoft som er myntet mer på open source enn lisenskostnader.

Microsoft har forstått at det å bygge gode miljøer rundt åpen kildekode er gull verdt: De får i praksis gratis arbeidskraft og samtidig flere brukere av de prosjektene de satser på, som igjen kan driftes i Azure. En annen strategi for å nye markeder er å la et team med Azure-eksperter reise rundt og hjelpe kunder med maskinlæringsprosjekt. Dette uten å fakturere timer, og selv om regningen i Azure nok dekker et par ukers workshop, er dette en interessant måte skape nye kundeforhold på.

IoT fra ytterst til innerst

Internet of Things og maskinlæring er neppe nye uttrykk for noen, men vi har fortsatt til gode å se at man enkelt kan ta i bruk disse teknologiene. Microsoft ønsker å demokratisere maskinlæring og har som mål at man skal kunne bruke det uten å være ekspert på feltet. Som bevis på at dette er mulig viste de til AI (Artifical Intelligence) -konkurranser hvor algoritmene slår menneskebaserte team i utforming av nevrale nettverk. Singulariteten er med andre ord nær!

Fra et av våre eksperiment med Cognitive Services Face API, som gjenkjenner ansikter godt men sliter litt med aldersbedømmelsen…

Siden maskinlæring først blir nyttig med store mengder data er IoT også en viktig komponent i fremtidssatsingen. De ønsker å gjøre det trivielt å koble millioner av sensorer til tjenester som IoT Hub i Azure. Det neste steget er så å gjøre tolking og lagring av data mulig både online og offline. Siden IoT allerede er et utdatert begrep har de valgt å kalle offline-aspektet “IoT Edge”, siden det stort sett vil bli tatt i bruk i de perifere delene av et nettverk.

Avsluttede kriger og fremtidens slag

Det var lite snakk om containers ettersom “the container wars” endte med seier til Kubernetes i slutten av 2017. Vi hadde bare et foredrag som spesifikt omtalte emnet og utover dette figurerte containers mer som en bieffekt av andre system. For eksempel blir deployment av IoT Edge-moduler gjort ved hjelp av containers. Dermed ser det ut som at containeren har blitt en kjedelig detalj i utvikling og driftsetting, akkurat slik det burde være!

En høyst saklig demonstrasjon av informasjonsteleportering i en simulert kvantedatamaskin.

En langsiktig satsing som Microsoft jobber med, er kvantedatamaskiner. Dette området er langt fra modent, men de ønsker å ligge i forkant! For eksempel så finnes ikke praktiske kvantedatamaskiner ennå, men de jobber hardt med å utvikle dem. Frem til de er klare har man laget simulerte kvantedatamaskiner på tradisjonelle prosessorer og et eget programmeringsspråk, Q#. Da kan man begynne å lære seg å forstå hvordan man må tenke i kvanteprogrammering, selv om beregningstiden er dramatisk mye saktere enn det kvantedatamaskiner skal være i stand til. (Og ikke minst saktere enn det man kan gjøre med tradisjonell programmering på tradisjonell hardware…) Likevel var det gøy å prøve å vri hodet rundt hvordan man må endre programmeringsparadigmene sine en gang i fremtiden!

Sommerjobb 2017 er igang!

En sommerjobb hos Norkart byr på både masse læring og mye moro, også i 2017!

En del av sommerstemningen hos Norkart er at man legger merke til noen nye ansatte med ungdommelig glød, fast plass på teamrom og manglende kjennskap til kantinens uskrevne regler. Dette er selvsagt studenter på sommerjobb, som får bryne seg på spennende prosjekter og leke seg med ny teknologi! Samtidig er de en kilde til nye impulser, der de får jobbe med prosjekter som går litt på siden av det daglige arbeidet.

Gruppebilde av studentene på sommerjobb 2017, med mentorer.

Siden Norkart begynte sommerjobb-programmet i 2010 med blant annet undertegnende som deltager (sommerjobb er jo det mest effektive intervjuet som finnes), har vi etterhvert fått ganske mange studenter hver sommer. Vi har funnet at sommerjobbprosjekter er veldig nyttige for å lage prototyper på nye produkter, prøve ut konsepter og flikke på ting vi ellers ikke har anledning til å jobbe med. Samtidig har tilbakemeldingen fra studentene alltid vært at de har hatt stort utbytte av tiden sin hos oss, med innføring i arbeidslivets vaner, masse ny kunnskap og mer praktisk programmeringserfaring enn de gjerne får på et helt år ved universitetet. Med andre ord, i aller høyeste grad relevant arbeidspraksis.

To studenter på sommerjobb med en Tango-telefon.

Årets studenter på sommerjobb

I år har Norkart ni studenter, der to stykker har overvintret fra Norkart Sommer 2016, mens to andre av fjorårets kull allerede har tatt steget videre til fast jobb hos oss! Som i tidligere år har vi ett lag i Sandvika, ett i Lillehammer og ett i Trondheim, så vi liker å starte sommeren med en fellesdag. Sist uke kom alle studentene ned til Sandvika, hvor vi hadde bli-kjent-dag, opplæring i Norkarts historie og Norkarts fremtid og en bedre middag på slutten. (#enheltålreitsommerjobb)

Vi har tre prosjekter for studentene i sommer; En gruppe skal jobbe med prototypen for en nettbutikk med geografiske data, en gruppe skal bruke Project Tango til å erstatte fysiske landskapsmodeller i presentasjoner og møter, og det siste laget skal også jobbe med Tango! De skal la seg inspirere av Border Go-prosjektet Norkart jobber med for Kartverket og se hva som skjer dersom man vil titte under bakken også.

Før sommeren er over, vil jeg forsøke å få hver gruppe til å skrive et innlegg i denne bloggen om deres prosjekt og hva de synes om deres tid i Norkart. Så følg med utover for flere spennende blogginnlegg!

Norkart-sommer 2016, à la Trondheim

Endelig var det vår tur til å fortelle om sommeren vår hos Norkart i Trondheim! Det har vært en veldig lærerik sommer for alle tre, Anne Sofie, Adrian og Kristina! Vi har […]

Endelig var det vår tur til å fortelle om sommeren vår hos Norkart i Trondheim! Det har vært en veldig lærerik sommer for alle tre, Anne Sofie, Adrian og Kristina! Vi har kost oss på det sommertomme kontoret her på Pirsenteret. Vi har også fått erfare hva working nine to five egentlig betyr (kaffe), hvor lang tid det tar å lage seg en kaffe på Norkart-kontoret (120000 ms), hvor lang tid det tar fra kaffemaskinen går i stykker til en Norkarter har kjøpt en ny og lager seg enda en kopp kaffe (20 min, tiden til butikken mao.), og hvor ofte oppvaskmaskinen med kaffekoppene tømmes (ingen kommentar).

Sommerprosjektet vårt var todelt:

Første del var å forbedre designet og kjøpsprosessen for “Kjøp ferdige kart”-fanen til Mediakart, som er den nye funksjonaliteten for versjon 4. Tanken her var å gjøre siden mer spennende og så oversiktlig som mulig. Det første som møtte journalisten/kunden før redesign, var en usortert liste av kartprodukter som man måtte kjøpe før man fikk stylet eller forhåndsvist. Nå møter journalisten/kunden en litt mer spennende side, hvor noe av det første som synes er moduler som inneholder nye og aktuelle kart. Videre kommer den fullstendige listen med kartproduktene. Listen kan sorteres på ulike attributter, og journalisten/kunden kan eksempelvis velge å se de nyeste kartene først. Journalisten/kunden kan så velge å trykke på et kartprodukt for å bli videresendt til en side med styling og forhåndsvisning. Etter styling og forhåndsvisning, kan journalisten/kunden velge å kjøpe.

Ny forside for Mediakart

Andre del var å utvikle en ny tjeneste rettet mot mediabransjen. Tjenesten har vi kalt Trafikkart, og endte opp med å bli en slags trafikkverktøykasse for journalister. Tjenesten baserte seg i utgangspunktet på datex-data fra Vegvesenet, men vi har etter hvert også lagt inn elbilladestasjoner fra Nobils API, samt flydata fra Avinor. Vi fikk med oss Adressa som samarbeidspartner under utviklingen, og de har gitt oss mange gode tilbakemeldinger. En av tilbakemeldingene vi fikk var å implementere verktøyboks-funksjonaliteten, hvor journalisten selv kunne få velge hva som skulle vises. Eksempelvis kan journalisten nå velge å kun vise vegmeldinger alene i en artikkel, uten eller med kart. Ved å legge til funksjonalitet for å hente ut enkeltkomponenter fra den helhetlige løsningen, er vi enige med Adressa i at tjenesten blir langt mer verdifull for journalistene. Etter enda et tips fra Adressa, valgte vi å implementere verktøyboksen via parametre i urlen. På den måten kan journalistene nå enkelt hente ut en komponent uten at prosessen må gå gjennom en ekstern side.

Koden ligger selvfølgelig i git, på Norkart sin private GitHub. Backend er skrevet i Python, mens frontend er JavaScript, HTML og CSS. Vi har også laget et script i Python som henter Datex via vegvesenets API, konverterer fra XML (ikke vår venn) til JSON (en god venn) og pusher det inn i datavarehuset. Scriptet kjøres hvert 3 minutt og oppdaterer dataene i Datavarehuset.

Traffikkart

Til slutt ønsker vi å takke for oss. Det har vært en veldig lærerik sommer.

Norkart sommer - Studentene vender tilbake

En del av sommerstemningen hos Norkart er at man legger merke til noen nye ansatte med ungdommelig glød, de dårligste kontorene og upåklagelig disiplin når det gjelder å avslutte lunsjpausen i tide. […]

En del av sommerstemningen hos Norkart er at man legger merke til noen nye ansatte med ungdommelig glød, de dårligste kontorene og upåklagelig disiplin når det gjelder å avslutte lunsjpausen i tide. Dette er selvsagt studenter på sommerjobb, som får bryne seg på spennende prosjekter og leke seg med ny teknologi! Samtidig er de en kilde til nye impulser, der de får jobbe med prosjekter som går litt på siden av det daglige arbeidet.

Sommerstudenter 2016
Årets gruppebilde.

Siden Norkart begynte sommerjobb-programmet i 2010 med blant annet undertegnende som deltager (levende bevis på tesen om at sommerjobb kan føre til fast jobb), har vi sakte men sikkert økt omfanget. Vi har funnet at sommerjobbprosjekter er veldig nyttige for å lage prototyper på nye produkter, prøve ut konsepter og flikke på ting vi ellers ikke har anledning til å jobbe med. Samtidig har tilbakemeldingen fra studentene alltid vært at de har hatt stort utbytte av tiden sin hos oss, med innføring i arbeidslivets vaner, masse ny kunnskap og mer praktisk programmeringserfaring enn de gjerne får på et helt år ved universitetet. Med andre ord, i aller høyeste grad relevant arbeidspraksis.

Besøk på serverrommet genererer stor entusiasme!
Besøk på serverrommet genererer stor entusiasme!

I år har Norkart ni studenter fra NTNU og NMBU fordelt på Sandvika, Lillehammer og Trondheim, og da må det faktisk litt koordinering til! Denne uken møttes de alle på hovedkontoret i Sandvika for å bli kjent med Norkart, hverandre og alle prosjektene. Først var de igjennom en dag kun for studentene, og så ble flertallet av studentene med en dag til for Norkarts årlige fagdag med påfølgende sommerfest. Etter to dager med både faglig innhold, Norkart-indoktrinering og middag i godt selskap står de sterkt rustet til å ta fatt på resten av sommeren!

Fra take-off til kick-off!
Noen tar konseptet “kick-off” mer bokstavelig enn andre.

I år spenner sommerstudentenes prosjekter over en rekke felt, fra tjenester som skal lette overgangen mellom gamle og nye kommuner i våre produkter (greit å ha for kommunereformer), til bruken av allestedsværende sensorer for å lette kommunal forvaltning. En gjeng skal jobbe med forbedringer av vårt populære WEBATLAS Mediakart-produkt, noe som passer godt siden den originale prototypen kom ut av et sommerprosjekt. Atter andre skal jobbe med å integrere Analysetjenesten i Kommunekart, og et par skal jobbe med teknologidemonstratorer for vektorkart med Mapbox-teknologi.

Før sommeren er over, vil jeg forsøke å få hver student skrive et innlegg i denne bloggen om deres prosjekt og hva de synes om deres tid i Norkart. Så følg med utover for flere spennende blogginnlegg!

Workshop week - looking at Mapbox GL

In the last week before people start disappearing for the summer holidays, Norkart’s web development group spends a week focusing on exploring a specific subject. This year: Mapbox GL! The workshop week […]

In the last week before people start disappearing for the summer holidays, Norkart’s web development group spends a week focusing on exploring a specific subject. This year: Mapbox GL!

The workshop week follows a simple format:

  • Monday: Get psyched! We brainstorm ideas, vote for the most interesting ones and divide into groups.
  • Tuesday-Thursday: Build prototypes that show off something cool or let you learn new stuff. Dodge as many time-wasting activities like “urgent requests for assistance”, “external meetings” and “administrative obligations” as you can.
  • Friday: Polish it up as much as you can (duck-taping over all the obvious missing parts) and present it to everybody else. Heads explode! Then people can go on their holidays with happy memories and fresh new knowledge.

As previous (Norwegian-speaking) readers will know, some of our developers have visited Mapbox in San Fran and learnt a lot about what they’re doing with Mapbox GL. So it was natural to make this year’s workshop week about spreading the knowledge to the other developers, and letting them apply that knowledge in their areas of interest.

Meet the contenders

By the end of Monday, we divided into four working groups. The members worked together under a common theme, but specialised in their own subsections.

The server-side about-muckers

While Mapbox obviously are the world leaders in efficient hosting of their own tile format, we wanted to explore some special use cases that require a bit of our own server-side magic. One is using PGRestAPI on top of a PostGIS server in order to produce tiles directly from the database, which can be useful for data that gets updated frequently. We set up a service that provided vector tiles from one of our own data sets, and verified that it rendered nicely client-side. There are a lot of potentially useful applications for a vector tile data source that is as fresh and ephemeral as a WMS response.

The other server-side adventure went the exact opposite way. Namely,  creating a service that carves out caches of data for use offline. (Letting you have data that is as stale as you like!) Even though support for using offline mbtiles is still only on the roadmap for Mapbox GL’s iOS/Android editions, we are salivating at the thought. A lot of our customers with municipal management apps have to cover large areas with spotty mobile reception. This means they have long wished for detailed offline caches. With raster tiles, creating a zoom level 20 cache for thousands of square kilometres results in a prohibitively large file, but with vector tiles our experiments have shown it to be a much more realistic alternative. So we created a node.js service where users can request tilecaches for so-and-so municipality. Then the service uses tilelive to carve out a suitable section of the national cache and return it. So now we’ll be ready on day one when Mapbox GL gets mbtiles support!

We also created a ugly primitive GUI to demonstrate the service being used:

kommunecacheclient

The alternate client folks

Since Mapbox-style vector tiles are an open specification, other clients than Mapbox GL exist. This crew explored using the vector tiles in other clients, like Mapzen’s Tangram, OpenLayers 3 (wrapping Mapbox GL, since the native support is still underway), Leaflet via the MapboxVectorTile plugin (an independent implementation) and Leaflet via the mapbox-gl-leaflet plugin (another wrapper for Mapbox GL). Some avenues led further than others, but we got a nice set of prototypes out of it. We also learned a lot about the available options!

One of our developers combined Mapbox GL JS with our stack for showing oblique angle aerial images. The result was a nice minimap showing a tracing of what you’ve been looking at, rendered with the appropriate pitch:

Mapbox GL og skråbilder

The data visualisers

One of the exciting things about vector tile technology is the potential for dynamic transitions of map styles depending on conditions. So this gang looked at how you might transition the styles in your map depending on the weather in the area you are looking at. This GIF has compressed all the style changes into a short period, rather than allowing them to change with time and weather like they normally would:

animert værtkart

They implemented the style changing behaviour on both JS, iOS and Android versions of Mapbox GL. The Android version was noticeably harder to work with, since it hasn’t had the same level of tender-loving care that the iOS version has had lately.

The MapWars crew

With a stated goal of learning as much as possible about bending Mapbox GL to their will without accidentally creating a product the marketing people want to start selling (a mistake made in previous workshops), the MapWars team decided to create a computer game based on Mapbox GL. The premise is simple: you fly a paper plane over the map, dropping bombs on targets and picking up ammo resupplys, all within the framework allowed by Mapbox GL. As is befitting a modern computer game, development was pursued in a multiplatform way, with implementations in the browser and on iOS.

The browser edition became the most complete game, with targets, bombs, ammo and scores:

mapwars3

Meanwhile the iOS edition had the most fun control scheme, where you can steer your plane by tilting the device:

IMG_0018

As a special bonus, you can play the browser edition right here! Warning: You’ll want Chrome and a fairly modern and beefy machine for it to work. Also, it’s completely untouched by the hands of Quality Assurance. So it might behave in unpredictable ways if you run it on any other machine than the one it was written on. Arrow keys steer the plane, space bar drops bombs. When you hit five targets in a row, the map colours temporarily invert themselves to celebrate!

In conclusion

Experimenting with new technologies to create something for fun rather than profit, is a great way to learn things and bond as a group. We’ve certainly raised the group’s knowledge of Mapbox GL a lot this week! Regarding Mapbox GL in its various forms, our creativity has been limited by the fact that it is still a work in progress, especially on some of the platforms we worked with. The basic map rendering is great, but compared to the raster libraries out there, the surrounding ecosystem of annotations and the like is a lot weaker. Also, the JS version is more or less limited to being used in Chrome. However, it has a lot of promise, and when all the extra stuff catches up (it’s all on some roadmap, we hope) Mapbox GL will be a great fit for a lot of our products!

#hack4no - Åpne data og kodende kidz

#Hack4no et et såkalt hackathon der offentlige dataeiere stiller med kremen av sine åpne data, og sponser to døgn med konsentrert hacking (den samfunnsnyttige typen) hvor folk bruker dataene sammen med sine […]

#Hack4no et et såkalt hackathon der offentlige dataeiere stiller med kremen av sine åpne data, og sponser to døgn med konsentrert hacking (den samfunnsnyttige typen) hvor folk bruker dataene sammen med sine beste idéer for å lage noe nytt og fantastisk. I år ble hackathonet arrangert i samarbeid mellom DiFi og Kartverket og avholdt i Kartverkets lokaler på Hønefoss. (Se www.hack4.no for mer informasjon. bilder og film fra hackathonet.) I tilknytning til hack4no ble det arrangert et junior-hackathon av Kartverkets kodeklubb, hvor hundre unge håpefulle kom sammen for å spille Minecraft og lære seg grunnleggende programmeringskunnskaper.

Jeg ble spurt via GeoForum om å (og fikk lov av Norkart til å) bidra som programkomité-synser, jurymedlem og postmannskap på rebusløp. Med andre ord har jobben min stort sett bestått av å prate om ting i stedet for å gjøre ting, et arbeid som passer meg utmerket.

I forberedelsesfasen til hackathonet hadde vi et par møter delvis fysisk og delvis over digitale kommunikasjonsmidler, slik seg hør og bør for et moderniserende direktorat som DiFi. Her diskuterte vi hva slags form programmet skulle ha, hvilke gjester vi burde invitere til å snakke, og hva premiene burde bestå av. Jeg er godt fornøyd med at premiene ble vridd mot utviklingsstøtte til å hjelpe vinnerne med å gjøre appene sine enda bedre! Dette er en type premie som deltagerne våre har virkelig nytte av, og som også hjelper med hack4nos hovedoppdrag om å bringe frem nyttige apper med åpne data.

Til den offisielle åpningen kom Kommunal- og Moderniseringsminister Sanner (eller “Ministeren”, som han konsekvent ble omtalt av alle til stede) direkte fra statsråd på Slottet, med selskap fra Kartverkssjef Frøstrup og DiFi-direktør Killengren. Ministeren så genuint interessert ut i hva ungene hadde funnet på med både Minecraft og 3D-printere, og spesielt bredt var smilet da Ministeren fikk åpne hack4no offisielt ved å sette i gang digitalt fyrverkeri i Minecraft. Både Ministeren og de andre som talte la mye vekt på hvor fint det er med både åpne data og ungdommer som lærer seg programmering. (Ordet “fremtiden” ble flittig brukt.) Jeg nikket ivrig bak i salen, gi barna åpne data før idretten tar dem!

En minister i sitt rette element
En minister i sitt rette element.

Med hackathonet i god gjenge hersket det en avslappet stemning i  Kartverkets lokaler. Voksne satt ved kantinebord, henslengt i sofaer eller mer produktivt på møterom og tastet i vei, mens unger spilte, løste oppgaver, løp rebusløp eller bevegde seg rundt omkring mellom de voksne.  Foreldre/anstandene gjorde litt av alt. Det var hyggelig for alle å se aldersspennet blant de interesserte. Jeg møtte en del kjenninger fra studier, diverse geomatikk-bransjeting og maptime, men også mange nye hyggelige folk. Som bonus var det ikke bare inkluderte måltider, men også gratis brus. Undertegnede skribent fikk sannsynligvis i seg usunt store mengder koffein i løpet av to dager.

Jeg trakk meg taktisk tilbake til svigerfars hus i Hønefoss  klokken ti på fredag kveld for å sove godt igjennom natten, men da jeg returnerte til Kartverket på morgenen ble jeg møtt av ganske mange programmerere og Minecraft-spillere som hadde holdt det gående igjennom natten. Fortsatt god stemning, men stadig mer lavmælt utover dagen etterhvert som søvnmangelen begynte å melde seg for alvor. Rett etter frokost var det en runde med frivillig presentasjon av det foreløpige arbeidet med invitasjon til tilbakemeldinger, men oppbudet av lag som hadde lyst til å vise frem sine prosjekter var noe skralt. Søvnmangel kan slite på presentasjonsiveren, ser det ut til.

En pent brukt sovesal på #hack4no
En pent brukt sovesal på #hack4no.

Gjennom dagen fortsatte jeg mine viktige plikter med å gå rundt og skravle med folk, samt teste ut Kartverkets nye tjeneste for å generere en Minecraft-verden ut av et utvalgt område med N50-data. Eneste måten man kan kontrollere at det er gjort skikkelig er da å spille litt Minecraft… Det fungerer i og for seg godt, man ser veier og høydekurver, men målestokken ble jo helt feil når man ønsker å bygge drømmehuset sitt. Her har danskene fått det til litt bedre, men så har de også frigitt data tilsvarende FKB i Norge. Forøvrig så jeg at tjenesten var realisert ved hjelp av FME, noe vi her i Norkart også har mye erfaring med. Sammen med noen fra Kartverket fant jeg ut at Norkart burde vurdere å selge rådmenn rundt i landet Minecraft-kart av sin kommune som beslutningsstøtte for kommunesammenslåinger!

Da det ble tid for presentasjon av de ulike gruppenes prosjekt, var det elleve grupper som stilte for å konkurrere i opptil flere av kategoriene “Beste visualisering”, “Beste nytte” og “Beste bruk av geografiske data”. Det var
mange sterke forslag, og vi i juryen trakk oss tilbake til et møterom for å bestemme oss. Siden det var lørdag og Kartverket er en miljøvennlig bedrift, var ventilasjonen for anledningen slått av i det møterommet. Dermed fikk vi
et ekstra incentiv for å rekke bedømmelsesfristen, noe vi gjorde med fattige fem minutter til overs. Samtidig som vi satt og diskuterte, presenterte deltagere på junior-hackathonet ting som de hadde laget, og jeg fikk høre i ettertid at noen av dem burde nesten ha stilt i voksenkonkurransen. Deretter gikk alle unntatt oss videre til å spise grillmat og drikke brus i solen. Juryarbeid er altså hardt og fullt av forsakelser!

Til slutt endte vi, etter grundige diskusjoner og harde valg, opp med tre vinnere. I kategorien “Beste visualisering” valgte vi “Gi Tein” , en app som skal oppfordre dykkere til å finne og melde fra om krabbeteiner som har slitt seg og blitt borte  i sjøen. I følge Fiskeridirektoratet er dette et stort problem, og “Gi Tein” har på en god måte klart å visualisere søkeområder og hvem som søker eller har søkt hvor. I deres favør teller også at de har jobbet med å løse et konkret problem en offentlig etat har beskrevet på en måte som vil spare skattebetalerne penger, at de har en gjennomgående god design, og
at navnet deres er et artig ordspill. (Det siste punktet var min uttalelse, ikke juryens.)

Gi Tein.

For “Beste nytte” valgte vi “BioPin.it“, en app som lar brukerne både slå opp dyr i Artsdatabanken og melde inn observasjoner. I likhet med “Gi Tein” satser de på “gameification”, nemlig at brukerne skal oppmuntres med poeng, rankinglister, troféer og lignende. På mange måter er det likhetstrekk med geocaching, i og med at hele familien kan gå tur i naturen for å lete opp ting og melde det inn i vennlig konkurranse med andre. Grunnen til at denne appen vant frem, er at de ved å melde inn observasjoner ikke bare bruker et offentlig datasett, men også bidrar til å gjøre det samme datasettet bedre. De fikk også skryt for at laget deres hadde spontant kommet sammen under idémyldringen dagen før og hadde levert et så gjennomført arbeid til tross for at de ikke hadde vært et lag fra før. Bravo! Videre satte jeg personlig også pris på et appnavn som er et slags URL-ordspill.

BioPin.it
BioPin.it.

I “Beste bruk av geografiske data” var det er bredt felt, der ti av elleve deltagende lag hadde levert bidrag som benyttet geografisk informasjon på en eller annen måte. (At geografisk info er nyttig over alt er en av mine fordommer som jeg er glad for å se bekreftet også her.) Etter at jeg hadde meldt meg til dels inhabil i den endelige avstemningen, valgte juryen “Ølkart” av Norkarts egen Atle Sveen, som stilte som ensom ulv i konkurransen. (Han satte seg bevisst et mål om å jobbe med noe som ikke involverte Norvegiana-APIene han for tiden sysler med på jobb.) Selv om øl-temaet ikke nødvendigvis høstet anerkjennende nikk for sin samfunnsnytte, så var det gjort bruk av en bred rekke data fra Kartverket, Vegvesenet og Statistisk Sentralbyrå, slik at man for eksempel kunne søke opp bryggerier i nærheten av et sted eller en adresse, finne ruten dit, og få ut alskens statistikk om tettheten av bryggerier og vinmonopol i en kommune, både i forhold til areal og befolkning. I det hele tatt et ganske velutviklet produkt til å være produsert av en eneste overtrøtt utvikler. Vi ser at man relativt enkelt kunne bytte ut bryggerier med barnehager, speidergrupper eller dykkerklubber (for de som har tatt i bruk “Gi tein”-appen), og appens struktur er nyttig for alt dette. Så vi vil oppfordre vår vinner til å videreutvikle appen i retning av et rammeverk for å analysere alle slags interessepunkter (POI) i Norge.

Synet av en vinner i arbeid!
Synet av en vinner i arbeid!

Som nevnt tidligere vant deltagerne muligheten til å få profesjonell hjelp med å videreutvikle sin app, så her er det gode muligheter for at appene realiseres og kommer samfunnet til gode! Alt i alt er jeg godt fornøyd med hele hack4no, og alle jeg har snakket med har også gitt uttrykk det samme. For å sitere moren til en juniorhack-deltager: “Det finnes ikke terninger med nok sider til å uttrykke mitt terningkast for denne helgen!”