Oppføringer av Atle Sveen

Abonner på solenergi

I motsetning til andre leverandører av solceller til bolighus baserer Otovo seg på en forretningmodell der du som kunde leier solcellene på taket ditt av dem. Resultatet er at du betaler en […]

I motsetning til andre leverandører av solceller til bolighus baserer Otovo seg på en forretningmodell der du som kunde leier solcellene på taket ditt av dem. Resultatet er at du betaler en fast, månedlig sum for å ha solcellene på taket ditt. Strømmen disse produserer er penger spart på strømregningen, og slik blir dette en lønnsom affære.

Men, for å kunne betjene et stort antall forespørsler fra potensielle kunder som lurer på hvor mye strøm taket deres kan produsere og hva det vil koste må det automatisering til. Otovo sitter på kompetanse og forståelse for å regne ut både kraftproduksjon, kostnad og offentlige støtteordninger. De trenger bare å vite litt om taket ditt. Opplysninger som takets størrelse, helning og hvilken himmelretning det vender har mye å si for hvor mye strøm det kan produsere.

Dette er data vi i Norkart har i vårt datavarehus! Vi synkroniserer kontinuerlig data fra Matrikkelen og FKB-dataene. På bakgrunn av disse detaljerte eiendoms- og kart-dataene kan vi finne ut hvilke bygninger som finnes på adressen din. Ikke nok med det, vi kan også finne størrelse, helning og himmelretning på alle takflater. I praksis betyr dette at når du fyller inn din adresse på Otovo sine nettsider sender deres systemer en forespørsel til Norkart Analyse. Denne tjenesten finner alle relevante takflater for eiendommen din, og mater disse til en tjeneste Otovo drifter. Denne regner om takdetaljene til informasjon om strømproduksjon og pris, og sender så ut et tilbud til deg.

Så klart må alle slike beregninger gjøre noen generaliseringer, og en slik modell er noe forenklet, slik at Otovo foretar en manuell vurdering av taket ditt hvis du velger å gå videre med solcelle-planene.

Vi synes uansett det er artig å finne nye bruksområder for dataene og tjenestene våre, og håper vi har hjulpet til med å forenkle både din og Otovos hverdag.

Har du lyst til å sjekke hvor mye strøm ditt tak kan produsere? Ta en titt på Otovos hjemmesider!

Åpen Norkart-snø i tysk avis

Snow-globe #cartography clearly the hot trend as we head into 2016 https://t.co/radLXT9NqM — Brian Timoney (@briantimoney) December 13, 2015 Snøkule-kartografi. Smak litt på ordet. Det høres en smule retro ut, litt harry […]

Snøkule-kartografi. Smak litt på ordet. Det høres en smule retro ut, litt harry og kanskje litt utdatert? Litt i samme gata som “snø” på nettsider egentlig, der man legger på virtuell snø over en nettside. Dette var rimelig populært i juletida i webens spede barndom, og for noen har det blitt en tradisjon å pynte nettsida si med litt snø.

Så også for Kultur- og Naturreise-prosjektet. Vi i Norkart har det siste halvåret hjulpet dem med å presentere et vell av stedfestet kultur- og naturinformasjon ved hjelp av digitale kart (mer om det prosjektet senere!). I begynnelsen av desember fikk jeg en forespørsel om jeg kunne hjelpe dem litt:

spørsmålet til deg blir om du kan bruke bittelitt tid og din kompetanse bygget opp over mange år til å legge på litt snø…

Håvard hos KNreise hadde allerede brukt demonstratoroppsettet til å sette opp et kart som viser en rekke jule-relaterte data i et norgeskart, så utfordringen var å få på plass litt snø. En halvtime senere hadde jeg en enkel demo på plass, og Julekartet til KNreise var på plass.

Jeg tenkte at “dette kan kanskje være av interesse for andre”, og la det ut på GitHub, og Leaflet-pluginen L.SnowLayer var født. Jeg la også ut en link på Twitter, og fikk noe respons.

Etter en ukes tid fikk jeg en tilbakemelding fra mannen bak winterbiking.ca, som hadde brukt pluginen min. “Artig å se at noen tar det i bruk”, var tanken min. I går kom neste tilbakemelding:

Det viste seg at det var Der Spiegel som hadde laget et webkart som viser historisk sannsynlighet for snø på julaften i Tyskland. De hadde så klart brukt en rekke OpenSource-verktøy og altså funnet min Snø-plugin.

I det hele tatt var løsningen de hadde laget rimelig stilig, og det er utrolig gøy å kunne si jeg har bidratt til Der Spiegel sine nettkart (om enn på en relativt begrenset måte). Det er kanskje ikke helt i samme skala som juletreet Norge sender til Berlin, men jeg har nå gjort mitt for den tyske julestemmningen!

Hvis du nå har blitt inspirert og tar i bruk L.SnowLayer eller har forslag til forbedringer på denne tar jeg hjertelig imot både kommentarer, kodeforandringer eller forbedringer!

Rastertiles kan brukes til mye!

De fleste har et forhold til kart-tiles, eller “kartfliser” som vi kaller det på norsk. Teknologien går videre, og nå er vectortiles på vei opp og frem. Dermed har man et behov […]

De fleste har et forhold til kart-tiles, eller “kartfliser” som vi kaller det på norsk. Teknologien går videre, og nå er vectortiles på vei opp og frem. Dermed har man et behov for å skille på de to typene “tiles”, så det vi fra før kjenner som “tiles” eller “kartfliser” har nå fått benevningen rastertiles.

Rastertiles er kanskje ikke helt i førersetet på teknologi om dagen, men de er på langt nær antikvariske. De har fortsatt en rekke fordeler, spesielt når det gjelder enheter med begrenset prosesseringskapasitet, et ønske om å ha lik kartografi over alt eller fordi det rett og slett er endel jobb å konvertere alle rastertiles til vectortiles. Dette vil nok skje på sikt, men de to standardene vil leve side om side i mange år fremover.

Denne bloggposten har ikke som mål å gå gjennom styrker og svakheter ved de to teknologiene, men å vise et litt spesielt bruksområde for rastertiles. Da jeg startet i Norkart fikk jeg et eget kontor med en helt hvit vegg, og hva er vel mer naturlig for en kartnerd enn å pynte veggen med et kart? Jeg kunne så klart ha brukt en plotter for å printe et kart, men da begrenser man seg til plotterens bredde. Hva om man ønsker et 4×2 meter kart på veggen?

Tiling er så klart svaret! Ved å printe ut en rekke (nærmere bestemt) 150 kartfliser på a4-ark og henge dem opp som en mosaikk får man en vegg full med kart! Dette er nøyaktig samme prinsippet som man bruker for å vise tiles på en skjerm, så hvorfor ikke?

Jeg satt meg ned for å skrive litt kode i Python, fant en grei måte å finne alle tiles jeg trenger for å printe et område og fikk lastet ned alle disse. Dermed satt jeg med en hel rekke bildefiler på harddisken min. Neste skritt var å lage en PDF av dette, med en tile pr side. Dette gikk også greit i Python, men oppløsningen ble dårlig ved å printe et bilde på 256×256 piksler på et A4-ark. Løsningen ble å kombinere 4 tiles på et ark, noe som også gikk greit. Dermed satt jeg igjen med en PDF på 150 sider. Koden for å generere en slik PDF finner du på GitHub-kontoen min.

Med dette gjort var det bare å printe de 150 sidene og lime sammen. Dessverre støtter ikke printeren på kontoret printing uten marger, så jeg måtte klippe en del. Dette har blitt gjort i noen tenkepauser nå og da, og veggen min har stadig blitt fylt med mer og mer kart over Trondheim. Jeg har til nå fått på plass 100 av 150 sider, og jeg ser at jeg har en del utbulninger og unøyaktigheter, men kart er det!

Kartvegg: del 1
Kartvegg: del 1
Nærnilde av kartveggen. Litt dårlige skjøter, men det fungerer!
Nærnilde av kartveggen. Litt dårlige skjøter, men det fungerer!
Analoge tiles
Analoge tiles

Besøk hos Mapbox

“øh, la meg gjenta det du sa: Dra til San Francisco for å besøke Mapbox? Ja, så klart!” Denne samtalen foregikk i Norkarts lokaler i Trondheim noen uker før påske. Det ble […]

"øh, la meg gjenta det du sa: Dra til San Francisco for å besøke Mapbox? Ja, så klart!" Denne samtalen foregikk i Norkarts lokaler i Trondheim noen uker før påske. Det ble ikke med praten, i forrige uke var vi to utviklere på besøk hos Mapbox i San Francisco. Hvorfor?

For de som ikke kjenner Mapbox kan de enklest sett beskrives som en teknologibedrift, basert i USA med enorm kompetanse på GIS-området. De er også store bidragsytere i OpenSource-miljøet, blant annet Leaflet.js, TileMill (nå Mapbox Studio), Turf.js og iD-editoren til OpenStreet-map kommer herfra.

En annen ting de er gode på er ny teknologi: de var tidlig ute med nye teknologier, og da spesielt Vector tiles. Riktig nok har vi ansatte som har skrevet masteroppgaver om Vector Tiles, men Mapbox var først ute til å lansere en produksjonsklar løsning for dette, basert på en åpen "Community Standard" som også ESRI har adoptert. Disse er helt i front på mye av det vi i WebAtlas driver med, med andre ord.

Det Mapbox ikke har så mye av er data av den sorten vi har gjennom våre produkter og norske kartdata: Mapbox baserer seg på OpenStreetMap, WEBATLAS leverer kart basert på de offentlige norske kartdataene, herunder FKB.

Ledergruppa i Norkart var på besøk hos Mapbox i februar, og i etterkant av dette startet vi å se mer seriøst på vectortiles, vi har fulgt med på det en stund, men begynner å innse at teknologien begynner å bli moden. Dermed startet vi et lite forprosjekt og tok kontakt med Mapbox igjen for å høre om de hadde mulighet til å ta imot noen av oss. De var positive, og etter å ha lagt litt kabaler dro Keino Valstad og Atle Frenvik Sveen til San Francisco 13. - 18. april.

Fortsatt litt preget av jetlag er vi nå tilbake i Norge, med mye inspirasjon og ideer til hvordan vi kan gjøre løsningene våre enda bedre ved hjelp av Mapbox sin teknologi. Det kommer vi nok tilbake til i egnede forum ut over året, men vi vil gjerne dele noen av våre inntrykk av hvordan det er å være tilstede i et ungt, ny-oppstartet GIS-teknologiselskap i teknologihovedstaden San Francisco.

Som sagt hadde Mapbox satt av to dager til oss på sitt kontor i SF, der rundt 30% av deres rundt 80 ansatte jobber (resten jobber enten i Washington DC eller hjemmefra (ca 25%!)). Bare det at de hadde satt av såpass mye tid var overraskende, de bruker vanligvis nesten ingen tid i møter, det meste av kommunikasjonen foregår via digitale plattformer som GitHub og Slack. Kontoret i SF ligger i bydelen "South of Market", som vel kan kalles en bydel i vekst. Tidligere var dette en industri-bydel, og området har fortsatt en del uteliggere, forfalne bygninger og marihuana-lukten kan kjennes på mange gatehjørner.

Selve kontoret ligger i 3. etasje i en gammel lagerbygning, og består av 2 innglassede møterom og et stort fellesareal, med pultrekker med "free seating", samt en sofakrok og et kjøkken i det åpne arealet. Til å være et areal det jobber ca 30 stk i var det overraskende stille, det var tydelig at kommunikasjonen gikk digitalt! Vi fikk først en overordnet introduksjon til Mapbox av Paul Goodman og Matt Irwin, som var våre verter disse dagene. Etter en kort intro ble ansatte på rekke og rad kalt inn på møterommet, hvor de presenterte sine prosjekter og lot oss stille en rekke spørsmål om hvordan disse fungerer.

Vi hadde gjort et relativt grundig forarbeide, og hadde en rekke spørsmål, og fikk gode svar på mange av dem, og en del "interesting problem, we haven't thought of that yet". Lunsj er også en spesiell sak, de fleste sitter ved pultene sine eller i sofakroken, og ingen spiser til samme tid, med unntak av mandager da da har felles lunsj. Paul og Matt tok oss med til en nyåpnet sandwich-bar i underetasjen på det nye Twitter-hovedkvarteret og vi gikk tilbake til kontoret for å spise. Under lunsjen var det tydeligvis noe spennende på TV, en rakett med en rekke av "duene" til Planet Labs ble sendt opp, noe som tydeligvis var populært.

Tiden etter lunsj var satt av til at vi kunne jobbe med våre egne prosjekter, og vi slo oss ned i sofaen og tok opp laptopene våre. Jeg følte meg helt utenfor, den eneste uten en eple-logo på maskina mi! Det å kunne sitte å jobbe og å ha menneskene som hadde laget bibliotekene rundt seg var fantastisk. Jeg hadde fått beskjed om at det bare var å "plage" folk med spørsmål, noe jeg også gjorde! Kommentaren "You guys fit right in here" ble servert av en medarbeider som slo seg ned i sofaen for å jobbe litt, artig!

IMG_20150414_144851

Arbeidstid er også noe som skiller SF fra Norge, vi ble invitert med på baseball-kamp klokka sju, men det å dra hjem før det var det ingen som snakket om. Riktignok hadde kjøleskapet en god samling øl, og i seks-tida var det flere som samlet seg for å ta en øl. Jeg ble sittende i sofaen, med laptopen på fanget mens jeg drakk øl og skrev kode. Nesten som en helt ordinær fridag med andre ord!

Paul hadde som sagt ordnet billetter til baseball-kamp for oss, han var selv fan, mens Matt egentlig ikke var noe stor fan (han hadde heller ikke noe forhold til laget, da han bor i Washington). Likefullt gjorde de et helhjertet forsøk på å forklare oss spillet både før og under kampen. Jeg har likevel et inntrykk at en baseball-kamp like mye en arena for sosialisering som en sportsbegivenhet, og vi fikk både øl og typisk amerikansk junk-food, mens vi snakket om både fag, kulturforskjeller og kampen. Virkelig en god anledning til å spørre og grave om Mapbox og teknologiene de jobber med i en virkelig uformell setting! Jeg tror det endte med at SF Giants tapte, uten av stemmingen ble dårlig av den grunn.

2015-04-14 19.53.58

Onsdagen foregikk mye på samme måte som tirsdagen, møter og presentasjoner før lunsj i tolv-tida. Her gikk vi enda mer i detalj på noe, og etter gårsdagen fikk vi også spisset oss litt inn etter å ha gitt et bilde av hva vi fant interessant. Til lunsj ble CEO Eric Gundersen med oss, og vi gikk noen kvartaler til et japansk sted. God mat (sushi og ramen), samt gode diskusjoner her og!

Tilbake på kontoret fortsatte vi å jobbe med vårt prosjekt, etter å ha fått ny input på mulighetene. Klokken nærmet seg halv sju da Matt kom forbi og foreslo en øl. Han "konfiskerte" sekken til Keino og la oppi noen øl, vi skulle opp på taket. Jeg skjønte ikke hva vi skulle med en sekk for tre øl, før vi så "trappa" opp på taket: en litt sliten stige opp til et hull i taket. Dog, utsikten fra taket var fantastisk, været var bra og vi ble stående på taket og snakke om vedhugst og norske koordinatsystemer, samt muligheten for å etablere et Norkart-kontor i SF!

mapbox_tak

mapbox_trapp

Da ølet var drukket opp klatret vi ned igjen, stigen begrenset mengden øl det var fornuftig å innta der oppe, før Paul ble med oss for en avsluttende "Show and tell", der vi presenterte det vi hadde jobbet med, samt konkluderte oppholdet. Gutta var imponerte over hva vi hadde fått til på såpass kort tid, og for å svare på noen ytterligere spørsmål ble noen med mer dybdekunnskap kalt inn, klokka var da sju på kvelden.

Vi avsluttet med å etablere noen kanaler for spørsmål og oppfølging i ettertid, samt en runde med takk og farvel. Vi takket for gjestfriheten og at de tok seg tid til å ta imot oss, og inviterte så klart Mapbox på besøk til Norkart i Norge. Etter dette beveget vi oss ut i kvelden med et mål for øyet: Zeitgeist. En fantastisk bar med stort øl-utvalg hvor vi ble sittende å prøve å fordøye alle inntrykkene og ideene vi hadde fått i løpet av disse dagene.

2015-04-15 23.45.02

Vi hadde noen flere dager i byen, og disse ble brukt til en kombinasjon av jobbing med Mapbox-teknologi, sightseeing, shopping og øl-drikking. For de som måtte være interesserte i gode barer i SF har jeg oppsummert det på min egen blogg.

Det skinner vel ganske godt igjennom at jeg er storfornøyd med denne turen. Det er virkelig inspirerende og lærerikt å besøke et selskap som Mapbox. Amerikanere er kjent for å være veldig hyggelige, men jeg tror oppriktig at vennligheten vi ble mottatt med var mer enn bare overfladisk, amerikansk, vennlighet. At Norkart sender to utviklere med brennende interesse for faget halve verden rundt viser vel at vi mener alvor, og at vi følger opp og stiller en rekke spørsmål bidrar vel også. Jeg tror også at vi nå står enda sterkere rustet til å lage gode løsninger basert på Mapbox-teknologi enn hva vi gjorde før denne turen. Vi skal også gjøre en jobb med å spre kunnskapen internt i Norkart og forhåpentligvis også eksternt gjennom konferanser og seminarer!

Muligheter med Open source

Vi på Norkart sitt Trondheimskontor er opptatt av gode løsninger, gode verktøy og kunnskap. Open source har blitt en teknologidriver innenfor fagområdet vårt og dermed prøver vi å følge med på hva […]

Vi på Norkart sitt Trondheimskontor er opptatt av gode løsninger, gode verktøy og kunnskap. Open source har blitt en teknologidriver innenfor fagområdet vårt og dermed prøver vi å følge med på hva som skjer innenfor dette området. Vi er på langt nær de eneste, open source har blitt dagligtale på Geomatikkdagene og rundt om hos mange brukere.

På tross av dette er det mye forvirring ute og går. Hva er egentlig Leaflet? Hva er PostGIS? Hvordan fungerer QGIS? Er ikke open source usikkert, ustabilt og en stor øvelse i ansvarsfraskrivelse? Dette er spørsmål vi hører og for å gjøre noe med det bestemte vi oss for å gi ett innblikk i noen av mulighetene open source komponenter gir. Vi fant raskt ut at det å ha et foredrag med 100 slides der vi går gjennom teknologi, lisenser og noen skjermbilder blir for statisk. En av fordelene med open source og åpne standarder er jo at man har et vell av byggeklosser tilgjengelig, så hvorfor ikke prøve å lage noe vi kunne vise frem?

Løsningen

Denne planen ble lagt noen uker før konferansen og tradisjonen tro hadde vi ikke mye tid til å forberede noe. Vi satt oss ned med en kaffekopp og begynte å tegne. En stund etter satt vi med en slags systemskisse der vi hadde med de tre viktigste funksjonene et forvaltningssystem skal inneholde:

  1. Lage (og redigere) data
  2. Lagre data på et sentralt sted
  3. Vise disse dataene på flere enheter opensource_gis2

På grunnlag av disse ideene og skissen gikk vi i gang med implementering: sette opp 3-4 linux-maskiner i "skyen", installere programvaren (PostGIS, Geoserver og en webserver), samt å skrive litt kode: en klient for å vise WMS-tjenester og en klient for å tegne og redigere geometrier med fastsatte attributter.

I tillegg tok vi tak i N50-data fra Kartverket i PostGIS-dump format, samt DOK-data fra Norkarts datavarehus. Med dette hadde vi satt opp en enkel infrastruktur for forvaltning av geografiske data. En enkel prototype, men den viser godt hvordan komponentene spiller sammen og hvilke muligheter som åpner seg når man har tilgang til så gode byggeklosser i bunn. Tiden kan brukes på å lage gode løsninger istedenfor å løse "kjente" problemer atter en gang.

Dette var altså bakteppet når vi sendte ut en invitasjon til miniseminaret. Vi hadde, sant å si, ikke forventet det store oppmøtet men til slutt var det nærmere 50 personer til stede i det bortgjemte møterommet idet vi krysset fingerne og presenterte løsningen vår.

Seminaret

Hvordan det gikk må nesten andre bedømme, men noe av det artigste jeg vet er å snakke om ting jeg virkelig er interessert i; og å se at andre deler denne interessen. Etter det å dømme var det en suksess, i etterkant var det flere som kom bort og fortalte oss hvor spennende dette er, stilte spørsmål ved enkeltdetaljer eller helheten.

Jeg tror virkelig vi traff en nerve: folk har sett nok glossy slides, ferdige presentasjoner og polerte demoer. Spørsmålet er heller "hvilken nytte har jeg av dette?". Det at man kan bruke ferdige byggeklosser som snakker sammen via åpne standarder for å sy sammen en skreddersydd løsning på kort tid kan være et godt svar på dette problemet. Det at klientene vi viser frem ikke er helt ferdige, at vi ikke har alle svarene og at vi ikke er "religiøse" på et spesifikt produkt tror jeg er viktige elementer her.

Selv om mye av presentasjonen vår var "live" hadde vi slides med skjermbilder i backup, og det kom spørsmål om disse blir delt. Deling av kunnskap er viktig, så selv om det kanskje ikke ligger så mye informasjon i slidene finner du dem her.

Mer informasjon

Selv om vi ikke er så ensporede at vi tror open source kan løse alt ser vi at det finnes mange gode komponenter som kan bidra til en enklere hverdag. Enten det er snakk om et desktop GIS som QGIS, en romlig database som PostGIS, en kartserver som GeoServer eller javascriptbibliotekene OpenLayers eller Leaflet som et utgangspunkt for å lage webkart. Problemet er kanskje at det er litt tynnere på support-siden. Ja, det finnes masser av guider på nett, spørsmål-og-svar sider og epost-lister. Men, hvis du vil ha kurs og en person du kan stille de "dumme" spørsmålene til blir det værre. Norkart har jo rykte på seg for å være gode på kundeservice, og med den kunnskapen vi har rundt open source er det naturlig for oss å tilby kundestøtte på dette også.

Som en konsekvens av dette tilbyr vi kurs i QGIS, WebAtlas / Leaflet og Geoserver, der du får en gjennomgang og selv får muligheten til å jobbe med disse verktøyene. Om du føler at du har basisferdighetene på plass er kanskje ikke et kurs det du trenger, og da kan vi tilby kompetansepakker på open source. Da får du tilgang til Alexander, meg eller noen av våre andre kolleger som er levende opptatt av dette. Timepakken kan du bruke for å kontakte oss for å få konkrete svar på problemer, eller vi kan jobbe sammen med deg med et problem du sitter med. Se på det som en spesialtilpasset utgave av miniseminaret: der vi setter sammen legoklossene for å løse dine utfordringer.

Hvis du var på seminaret og vil lære mer, eller hvis du ikke var der, men skulle ønske du var det, kan du lese mer om dette her: