Workshop

Digitalisering Byggesaksbehandling

1. januar–31. desember, Etter avtale

Informasjon

Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad?
I denne workshopen kartlegger vi utfordringer og muligheter i din kommune for å effektivisere byggesøknadprosessen. Innholdet tilpasses den enkelte kommune.
Det fokuseres på å samle forslag til tiltak i en oversikt som senere kan danne grunnlag for en handlingsplan for digitaliseringsarbeidet i kommune.

Workshopen består av tre deler:
1. Målbilde og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet
2. Workshop – utfordringer og løsningsforslag digital byggesaksbehandling
3. Oppsummering/tiltaksforslag

1. Mulig innhold av presentasjon (avklares med deltakerne på forhånd):

  • Nasjonale prosjekter og standarder på området vil bidra til effektivisering og bedre dataflyt innen området byggesak/byggesøknad.
  • Gjennomgang av KS/DIBK sine prosjekter, fellesløsninger og standarder på området.
  • Datakvalitet på arealplan – hvorfor er dette viktig og gjennomgang av ulike problemstillinger.
  • Muligheter og utfordringer med «det offentlige kartgrunnlaget»
  • Muligheter med ny standard for «digitale georefererte planbestemmelser».
  • Muligheter rundt å automatisere leveranser av ulike produkter.
  • Muligheter for å standardisere leveranse av grunnlagsdata til en byggesøker.

2.I workshop-delen jobbes det etter «problem/løsning» metode med ulike problemer. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på. 

Workshopspørsmål (kan tilpasses):

  • Hva er de største utfordringene for digitalisering av byggesaksprosessen? 
  • Hvorfor har søknadene mangler? 
  • Hvis du kunne løst et problem, hvilken ville du valgt ut? 
  • Hvilket løsningsforslag synes du er fornuftig? 
  • Plan er vanskelig å tolke for saksbehandler og innbygger 
  • Bedre samhandling på tvers i kommunen i forbindelse med byggesak 
  • Hva er ambisjonen for digitalisering av byggesak og hva skal til for å nå disse målene? 

Hva vil du oppnå?

  • Få oversikt over nasjonale føringer på området og hvordan disse kan utnyttes mot vår organisasjon.
  • Få oversikt over hvordan vi kan digitalisere dette området.
  • Hvilke rutiner bør vi legge opp til?
  • Erverve kunnskap som gjør oss mindre sårbar.
  • Hvordan automatisere og forenkle.
  • Få bedre overblikk over aktuelle samarbeidsarenaer, jobbe på tvers.

Program og arbeidsform på kurset
Norkart har utarbeidet workshop som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser som beskrevet over 

Læringspunkter 

  • Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling
  • Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak
  • Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster
  • Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling

Hvem bør delta?
Avdelingsledere, fagledere og medarbeidere (minimalt saksbehandlere byggesak, naturforvaltning, plan og geodata), kommunalsjef, digitaliseringsleder/-rådgiver.
Workshopen kan gjennomføres med deltagere kun fra din kommune eller regionalt. Ta gjerne kontakt med oss dersom du er interessert i workshopen.

Hvem er vi?
Våre rådgivere

Kontaktpersoner:

Mike Görtz

Tlf. 994 78 566
mike.gortz@norkart.no

Foreleser

Jorunn Kragset

Jan Erik Alfstad