Digitalisering Byggesaksbehandling
Informasjon
Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad?
I denne workshopen kartlegger vi utfordringer og muligheter i din kommune for å effektivisere byggesøknadprosessen. Innholdet tilpasses den enkelte kommune.
Det fokuseres på å samle forslag til tiltak i en oversikt som senere kan danne grunnlag for en handlingsplan for digitaliseringsarbeidet i kommune.
Workshopen består av tre deler:
1. Målbilde og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet
2. Workshop – utfordringer og løsningsforslag digital byggesaksbehandling
3. Oppsummering/tiltaksforslag
1. Mulig innhold av presentasjon (avklares med deltakerne på forhånd):
- Nasjonale prosjekter og standarder på området vil bidra til effektivisering og bedre dataflyt innen området byggesak/byggesøknad.
- Gjennomgang av KS/DIBK sine prosjekter, fellesløsninger og standarder på området.
- Datakvalitet på arealplan – hvorfor er dette viktig og gjennomgang av ulike problemstillinger.
- Muligheter og utfordringer med «det offentlige kartgrunnlaget»
- Muligheter med ny standard for «digitale georefererte planbestemmelser».
- Muligheter rundt å automatisere leveranser av ulike produkter.
- Muligheter for å standardisere leveranse av grunnlagsdata til en byggesøker.
2.I workshop-delen jobbes det etter «problem/løsning» metode med ulike problemer. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.
Workshopspørsmål (kan tilpasses):
- Hva er de største utfordringene for digitalisering av byggesaksprosessen?
- Hvorfor har søknadene mangler?
- Hvis du kunne løst et problem, hvilken ville du valgt ut?
- Hvilket løsningsforslag synes du er fornuftig?
- Plan er vanskelig å tolke for saksbehandler og innbygger
- Bedre samhandling på tvers i kommunen i forbindelse med byggesak
- Hva er ambisjonen for digitalisering av byggesak og hva skal til for å nå disse målene?
Hva vil du oppnå?
- Få oversikt over nasjonale føringer på området og hvordan disse kan utnyttes mot vår organisasjon.
- Få oversikt over hvordan vi kan digitalisere dette området.
- Hvilke rutiner bør vi legge opp til?
- Erverve kunnskap som gjør oss mindre sårbar.
- Hvordan automatisere og forenkle.
- Få bedre overblikk over aktuelle samarbeidsarenaer, jobbe på tvers.
Program og arbeidsform på kurset
Norkart har utarbeidet workshop som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser som beskrevet over.
Læringspunkter
- Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling
- Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak
- Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster
- Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling
Hvem bør delta?
Avdelingsledere, fagledere og medarbeidere (minimalt saksbehandlere byggesak, naturforvaltning, plan og geodata), kommunalsjef, digitaliseringsleder/-rådgiver.
Workshopen kan gjennomføres med deltagere kun fra din kommune eller regionalt. Ta gjerne kontakt med oss dersom du er interessert i workshopen.
Hvem er vi?
Våre rådgivere