1. Generelt
1.1 Anvendelse
Disse vilkårene regulerer kunden (heretter Kunden) sitt enkeltkjøp av Norkart AS (heretter Norkart) sine produkter og tjenester. Dersom kjøpet gjøres av en forbruker, gjelder digitalytelsesloven i den grad den gir ufravikelige rettigheter. For digitale produkter kjøpt via nettsider/nettbutikker er det ikke angre- eller returrett.
1.2 Endringer
Norkart forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene. Endringer vil ikke gjelde for allerede gjennomførte salg.
2. Priser og betaling
2.1 Pris
De til enhver tid gjeldende priser for produkter og tjenester vil fremkomme av respektive produktsider og handlekurv.
2.2 Bestilling
En bestilling er bindende for Kunden når den er mottatt hos Norkart. Det er Kundens ansvar å kontrollere at bestillingen er korrekt før bestillingen er sendt. Kunden er ansvarlig for å kontrollere at leveransen stemmer overens med bestillingen. Ved å gjennomføre kjøpet samtykker du uttrykkelig til at leveringen av det digitale innholdet starter umiddelbart og aksepterer at du med dette mister angreretten.
Norkart forbeholder seg retten til å annullere bestillinger ved mistanke om ulovlig bruk, svindel, feil i prising eller negativ kredittvurdering.
2.3 Levering
Produktet anses som levert når det er stilt til Kundens disposisjon i henhold til det avtalte leveringstidspunktet. Det kan være tilgang til et digitalt produkt, oversendelse av filer, eller gjennomføring av en avtalt handling.
2.4 Faktura
Ved faktura skal den betales per forfall. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak. Forsinket betaling medfører purregebyr, forsinkelsesrenter og eventuelle inkassogebyrer i henhold til gjeldende lovgivning.
3. Kundens plikter og ansvar
3.1 Etterlevelse av lov og forskrifter
Kunden er ansvarlig for at bruken av produktene er i samsvar med norsk rett, herunder matrikkellova, åndsverkloven, markedsføringsloven og personopplysningsloven, samt eventuelle vilkår fra Norkarts dataleverandører.
3.2 Misbruk
Kunden skal ikke bruke produkter og tjenester i forbindelse med konkurrerende virksomhet, eller endre, kopiere, dekompilere eller bearbeide data i strid med vilkårene. Kunden skal holde Norkart skadesløs for tap som følge av Kundens rettsstridig eller avtalestridig bruk.
4. Mangler, reklamasjon og Norkarts ansvar
4.1. Mangler og reklamasjon
Det foreligger en mangel dersom produktet ikke er i samsvar med det som er forutsatt i bestillingen.
Kunden plikter å undersøke produktet grundig ved mottakelse. Eventuelle mangler eller feil skal reklameres skriftlig uten ugrunnet opphold etter at mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Norkart garanterer ikke for fullstendigheten eller riktigheten av dataene og er ikke ansvarlig for feil som skyldes grunnlagsdata fra eksterne leverandører.
4.2 Norkarts ansvar ved mangler
Norkart har, etter eget valg, rett til å rette feilen eller levere et tilsvarende nytt produkt. Kunden kan kun kreve prisavslag eller heving av kjøpet dersom retting ikke er mulig eller mislykkes.
4.3 Ansvarsbegrensning
a) Indirekte tap
Norkart er ikke ansvarlig for indirekte tap eller følgeskader. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, tapt fortjeneste, tap av data, driftstap og krav fra tredjepart.
b) Direkte tap
Norkarts samlede ansvar for direkte tap er begrenset til 50 % av vederlaget (eks. mva.) betalt for det mangelfulle produktet.
c) Unntak Ansvarsbegrensningene i punkt 4.3 gjelder ikke ved forsett eller grov uaktsomhet fra Norkart eller noen de svarer for.
5. Bruksrett og immaterielle rettigheter
5.1 Eierskap
Norkart eller dets lisensgivere beholder alle immaterielle rettigheter til produktene og tjenestene, inkludert data, programvare og dokumentasjon. Kunden oppnår ingen eiendomsrett til data.
5.2 Bruksrett
Kunden gis en ikke-eksklusiv, ikke-overførbar bruksrett til produktene og tilhørende data for bruk i egen virksomhet. Videresalg, utleie eller annen distribusjon av produktene til tredjeparter er ikke tillatt uten skriftlig samtykke fra Norkart. Enhver bruk utover dette krever nødvendige rettigheter fra Norkart og/eller tredjeparter.
6. Force majeure og tvister
6.1 Force majeure
Er Norkart forhindret fra å levere som følge av omstendigheter utenfor Norkart sin kontroll (f.eks. naturkatastrofer, pandemi, krig, brann, endringer i lovgivning), skal Norkart sin plikt til å levere utsettes for den tid hindringen varer, uten at dette anses som mislighold.
6.2 Lovvalg og tvisteløsning
Vilkårene er underlagt norsk rett. Tvister forsøkes løst ved forhandlinger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås, skal tvisten bringes inn for Oslo tingrett som verneting.