Noen områder som kan digitaliseres
Kartdata
Kommunekart benyttes av en million nordmenn årlig, og er en kjempemulighet for kommunen til å tilgjengeliggjøre informasjon til innbyggerne. Dette kan være alt fra arealplaner, kretser (skole-, kirke-, valgkrets), løyper (ski-, sykkel-, turløyper) til historiske foto og brøyteruter.
Kommunalteknikk
KOMTEK er et av de største og viktigste områdene i Norkart. Vi kan hjelpe dere med å forenkle og høyne kvaliteten innbyggerdialog og interne prosesser rundt kommunalteknikk. Jobb smartere innen vann og avløp, renovasjon, eiendomsskatt, brannforebygging og gebyr og faktureringsrutiner.
Byggesak
Gode selvbetjeningsløsnigner for innbyggere og næringsliv. Slik som MinEiendom, med all informasjon om eiendommen og mulighet for å utføre oppgaver selv og ha digital dialog med kommunen. Mulighet til å hente ut geografisk data eller sende eNabovarsel.
Innbyggerløsninger
Det er store forventninger til at det offentlige tilbyr digitale tjenester til innbyggere og næringsliv. Vi er i en overgang fra regelstyrt forvaltning til automatisert og datadrevet saksbehandling hvor innbygger og næringsliv utnyttes som en ressurs og behandler flere oppgaver selv.
Regjeringen setter mål og forventninger – Norkart hjelper dere å nå dem
19. juni 2019 publiserte digitaliseringsminister Nikolai Astrup «Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025: Én digital offentlig sektor».
I forordet står det: «Vi må levere enda bedre tjenester til innbyggerne, næringsliv og frivillige organisasjoner. For å få til det må vi bruke ny teknologi, vi må være innovative og vi må kunne endre oss.»
Målene for arbeidet frem med digitalisering av offentlig sektor frem mot 2025 lyder som så:
- Offentlig sektor digitaliseres på en åpen, inkluderende og tillitsvekkende måte.
- Alle innbyggere, næringsdrivende og frivillige organisasjoner som har evne til det, kommuniserer digitalt med offentlig sektor.
- Offentlig sektor utnytter potensialet i deling og bruk av data til å lage brukervennlige tjenester, og for å bidra til verdiskapning for næringslivet.
- Kommunale og statlige virksomheter bygger sine tjenester med utgangspunkt i et felles digitalt økosystem for samhandling.
- Kommunale og statlige virksomheter henter gevinster fra digitalisering på en systematisert måte.
Vi hjelper din kommune med å nå de mål og forventninger som Regjeringen, og samfunnet forøvrig, har til dere som kommune i årene fremover.
Digitaliseringsminister Nikolai Astrup med Adm. Direktør i Norkart, Bent Brugård.
Bildet ble tatt i anledning bedriftsbesøk på Norkart Lillehammer i august 2019
De store gevinstene vil oppstå i skjæringspunktet mellom mennesker, organisasjon og teknologi – ikke hver for seg

Teknologi
Representerer viktige gevinster. De fleste kommunale tjenester og arbeidsprosesser understøttes av digitale tjenester og IKT-systemer.

Organisasjon
Dersom organisatoriske behov ikke blir godt ivaretatt ved etablering av nye digitale løsninger, vil også gevinster glippe

Mennesker/kultur
Menneskefaktoren og kulturen er avgjørende i en digital transformasjon. Endringsledelse gjennom involvering, kommunikasjon og opplæring må prioriteres