Aktuelt

Hvordan få kontroll på det uforutsigbare overvannet?

Skrevet av Gry Hege Thorslund | 21.des.2021 09:02:50
 
Stadig flere oversvømmelser oppstår. Slike store ukontrollerte oppsamlinger av vann på veier og i bebygde strøk kan føre til blant annet trafikkforsinkelser, innlekking av vann i kjellere og utslipp av forurensning til vassdrag på grunn av overbelastede avløpssystemer.
 

57% av kommunene mener at kapasiteten i overvannssystemet ikke strekker til håndteringen av fremtidens nedbør. Gjennom det første halvåret av 2021 økte erstatningene etter vannskader med 33%, og nedbøren per år har allerede økt med 18%.

Noen av hovedårsakene til oversvømmelse i byer er gjennomtrengelige flater grunnet byvekst og mer kraftig nedbør som antas å fortsette å øke med forventede klimaendringer.

 

Overvann som tverrfaglig utfordring

Oslo kommune har lenge jobbet strategisk med å styre byutviklingen mot å kunne håndtere overvannet åpent og lokalt. Flere grønne anlegg på overflaten absorberer og leder vekk ordinære nedbørsmengder, mens et nettverk av trygge flomveier vil ta unna den kraftige nedbøren.

Overvann i byer har de siste årene utviklet seg fra å være en sak for ingeniører, til å bli en tverrfaglig utfordring. Innbyggere, byplanleggere, hydrologer, ingeniører, miljøforvaltere, landskapsarkitekter, biologer og andre faggrupper må utvikle en felles plattform for kommunikasjon for å kunne forstå hverandres fagspråk og behov. Offentlig sektor jobber aktivt med å utvikle, og teste ulike typer samarbeidsformer, metoder og verktøy.

 

Bedre beslutningsgrunnlag

For å kunne ta de gode beslutningene er man avhengig av å bearbeide dataene kommunen allerede har til forståelig og verdifull informasjon. Norkart tilbyr analyseverktøy, beslutningsstøttesystemer og konsulenthjelp for å bidra til at kommunene kommer på rett spor.

Flere kommuner er allerede godt i gang med å få oversikt og sikre utfordringer med overvann ved hjelp av Norkarts analyser og kartlegging av vannansamling og flomveier.


Kilde: «Visualisering av data i kart er nødvendig for effektiv klimatilpasning», 2018