Interaksjonsdesigner Ingeborg
Interaksjonsdesigner Ingeborg Rønning Obrestad
Kan du beskrive litt hvordan arbeidshverdagen din er i Norkart?
Som interaksjonsdesigner har jeg veldig varierte oppgaver – alt fra konseptutvikling til aktiviteter ut mot sluttbrukerne. Jobben min er å sikre at mennesker får gode teknologiske løsninger, som gjør arbeidshverdagen deres bedre. En viktig oppgave er å oversette tekniske krav til visuelle skisser, slik at en utvikler kan kode det mest mulig brukervennlig. Mesteparten av tiden er jeg på kontoret, men de beste dagene er når jeg er ute hos kunder for å teste ut nye mobilløsninger i deres reelle arbeidshverdag!
Hvorfor ble det Norkart?
Jeg valgte Norkart fordi jeg visste at jeg kom til å få stor frihet og tillit til å forme arbeidsoppgavene mine selv. I tillegg syntes jeg det var inspirerende å kunne få jobbe med så mange dyktige folk på forskjellige fagfelt. Alt dette visste jeg fordi jeg hadde sommerjobb hos Norkart først. Dessuten var det også et stort pluss at Norkart jobber med samfunnsnyttige produkt som gjør en forskjell for hverdagen til folk.
I det siste har jeg jobbet med KOMTEK – en programvare som norske kommuner bruker for å beregne alle de kommunale gebyrene per innbygger. Årlig produserer KOMTEK et fakturagrunnlag på over 14 milliarder og da er det viktig å ha god oversikt, slik at innbyggeren får riktig gebyr. Selv om dette kan virke overveldende, så handler min jobb om å dele det opp og se den enkelte brukeren i fagsystemet. Et eksempel er feieren; hvilken informasjon er relevant når i prosessen, og hvordan presentere det mobilvennlig slik at feieren kan ha det med seg på farten? Hvordan sikre gjenkjennelig og tydelig arbeidsflyt når nytt lovverk krever nye rutiner? Hvordan kan man automatisere kjedelige rutineoppgaver, slik at feieren heller kan bruke tid på det som er meningsfylt? Her er det mye spennende utfordringer for en interaksjonsdesigner i et så stort prosjekt!
Hva gjør at du trives i Norkart?
Vel, første dag ble jeg overlykkelig av å få lov til å bestille det jeg ville ha av post-it lapper, penner og tusjer fra kontorrekvisita katalogen – så jeg kunne sette i gang kreative prosesser. Fantastisk å allerede fra dag en kunne bli hørt.
Men først og fremst vil jeg trekke frem veldig mange hyggelige, og faglig flinke kollegaer der latteren sitter løst. Norkart legger også til rette for den enkelte, både med fleksibilitet og mulighet til å utvikle seg. Det er også en fordel å jobbe in-house for da opparbeider jeg meg kunnskap jeg kan ta med i nye prosjekt, og jeg vet hvem som er gode på hva, så det er lett å spørre om hjelp. Jeg blir også kjent med de som skal bruke produktene, og får muligheten til å høre hvordan bruk av produktet utvikler seg. Også har vi blitt hekta på fussball på kontoret her da, det er jo en ekstra glede i hverdagen!
Se ledige stillinger
Forretningsutvikler Jan Erik
Hva er det beste ved å jobbe som interaksjonsdesigner?
Generelt elsker jeg å grave meg ned i komplekse problemstillinger og i samarbeid med kollegaer og sluttbrukere, definere opp en løsning som gjør at de får et bedre arbeidsverktøy! Heldigvis for meg er dette egentlig en gjennomgående arbeidsflyt for alle prosjekter jeg har vært i. For selv om jeg har vært innom veldig mange prosjekt i Norkart, så handler mange om å lage webapplikasjoner for fagfolk, der deler av det skal kunne brukes på mobil ute i felt.
Likevel må jeg si det mest givende er å få treffe brukere med tydelig ønske om å forbedre hvordan de jobber, og så kunne hjelpe de med å utvikle gode løsninger. Et eksempel på dette var prosjektet KOMTEK Vannmålerbytte. Denne nye løsningen sparer en rørlegger én dags arbeid i uka på administrering av arbeidslister, samtidig som han får et mer effektivt verktøy når han er ute hos innbygger. I tillegg får kommunene mye bedre data inn, som igjen gjør at de kan yte bedre service til innbyggerne! Når jeg får se slike resultater er det virkelig en glede å jobbe!
Hvordan sikre godt brukerperspektiv samtidig som produktet kontinuerlig utvikles?
Det er en utfordring jeg stadig kommer tilbake til. Jeg har lest artikler, bøker, vært på nn/g- konferanse og spurt andre for å prøve å finne «best practice». Aller først så må du tegne opp det store bildet, før du deler oppgaven i overkommelige biter, og så kan du tenke konkret hvilke eksperiment/aktiviteter kan gjøres nå. Derfor bruker jeg mye papirprototyping og workshopmetodikk. Jeg er faktisk så glad i workshop at hvis jeg står fast lager jeg av og til mini-workshop med meg selv som eneste deltager – anbefales! Ellers blir det mye digitale prototyper, brukertester, diverse brukerundersøkelser på nett, observasjon, kundereiser, intervju og ekspertevalueringer.
Mine to beste tips er å ha fast ukentlige møter med en annen UX-er for å dele perspektiver på det man jobber med, i tillegg til å booke inn faste aktiviteter mot bruker. Hvis man gjør dette blir man tvunget til å beholde fokuset både på lang og kort sikt.