Kan digitale data gjøre deg til en bedre megler?
Original artikkel publisert i Eiendomsmegleren NR. 03-2019/ÅRGANG 81
Original artikkel publisert i Eiendomsmegleren NR. 03-2019/ÅRGANG 81
Våren er toppsesong for salg av eiendom. Det er ikke rart. Det blir varmere, solen kommer frem og objektene fremstår på sitt aller beste. Men med økt etterspørsel er det også økning av tilbudet. Hvordan får du akkurat ditt objekt til å fremstå litt bedre?
Norkart er et firma som jobber med geografiske data og eiendomsinformasjon. Med sin posisjon som storleverandør i kommunene er selskapet godt rustet for digitaliseringen som nå skjer i eiendomsbransjen.
Salg av eiendom er i kraftig endring. Boligselgere er i mye større grad digitale og forventer i større grad datadrevne og digitale løsninger. Et prospekt er ikke lenger basert på tekst, men på fakta og visuelle fremstillinger.
Norkart har de siste årene bygd opp nykommer-status på å levere det de kaller «den nye kommunale meglerpakken». Digitalisering har gjort det mulig få produsere meglerpakker raskere og mer automatisert. For kommuner i Norkart-systemet er det slutt på ventetid grunnet ferie i kommunen. En digitalisert produksjon kommer faktisk alle til gode siden Norkart bygger på åpne tjenester som gjør at Ambita og andre leverandører også kan nyte godt av raske meglerpakker.
«For kommuner i Norkart-systemet er det slutt på ventetid av meglerpakker grunnet ferie i kommunen.»
Alexander Salveson Nossum, Norkart
En standard meglerpakke, om enn rask, vipper ikke boligselgeren over til å velge akkurat deg til å få salget. Det er her innovasjonskraften i geografiske data ligger mener Alexander Salveson Nossum – Norkarts leder for innovasjon og digitalisering. For eksempel har vi gjort sol-analyser på alle landets 2.3 millioner bygninger – basert på 3D-modell over hele Norge. Det betyr at vi kan legge ved en «Solside» i meglerpakken som du kan bruke i prospektet: Hvor mange soltimer er det i juli på akkurat ditt hus? Hvordan er skyggen fra nabohuset klokken tolv på 17. mai?
Vi har også ett tett samarbeid med de fleste solcellebedrifter i Norge – blant annet Otovo som mange kjenner. Det er Norkart som leverer datatjenester som gir beregninger på hvor mange kilowatt en boligkjøper kan forvente å få ut av sitt hustak. For den «grønne» boligkjøper er dette nyttig informasjon.
«For den «grønne» boligkjøper er potensiale for solceller på taket nyttig informasjon.»
Alexander Salveson Nossum, Norkart
Alle kjenner godt til kraften i digital markedsføring – hvor vi enkelt kan tilpasse budskapet til svært spisse målgrupper basert på persondata og atferdsdata. For en av de store eiendomskjedene gjør vi noe tilsvarende hvor vi bygger opp et persontilpasset nyhetsbrev med omsetningsanalyser og eiendomsinformasjon for deres kunder, og potensielle kunder, basert på omsetningshistorikk og kundedata.
Kjedens sitt persontilpassede nyhetsbrev er virkelig bare første lille steg som peker på hvordan digitalisering er med på å styrke meglerens innsalg til boligselgere – og gi mer og bedre informasjon til boligkjøper.
Digitalisering har allerede gitt gevinster med raskere produksjon av standard meglerpakke – til nytte for alle. Med den nye kommunale meglerpakken ønsker vi å ta et digitalt steg videre og gi meglere solide salgsverktøy bygget på digitale data.
Skygger det huset mye på sommeren? Snart er svaret: Det står i prospektet på «Solsiden».
Du kan også lese om vår meglerpakke her.
Kan digitale data gjøre deg til en bedre megler