Orkdal Kommune lykkes med automatisering av meglerinformasjon

Orkdal kommune har tatt i bruk Norkarts automatiseringsløsninger for megleropplysninger og har bortimot halvert arbeidsmengden i forhold til de manuelle metodene som ble brukt tidligere. Samtidig har tilbakemeldingene fra meglerne vært gode – produktene har blitt bedre og presenteres på en mer ryddig og oversiktlig måte. Orkdal Kommune har blitt en mer profesjonell leverandør av data til næringslivet, og høster god respons.

I tillegg til at arbeidsmengden er gått ned, opplever Orkdal kommune at de i mye større grad har styring på utlevering av megleropplysninger

. Tidligere måtte man forholde seg til 3 ulike klienter for å behandle ordrer. En felles ordrebehandler håndterer bestillinger fra alle formidlere i markedet, og gjør det enklere for kommunen å unngå forskjellsbehandling – som er forbudt i henhold til offentlighetsloven.

Orkdal kommune opplevde tidligere at det ble brukt mye tid og ressurser på leveranse av megleropplysninger, og så derfor stort potensiale i at automatiseringen kunne frigjøre deler av disse ressursene.  At kvaliteten på leveransene i tillegg har blitt bedre er viktig bonus.

«Vi ønsker selv å velge hvordan vi utleverer data og hvordan ordrene skal behandles. Samtidig ønsker vi at alle aktører skal få lik tilgang og samme pris for de produktene vi leverer ut», sier Christian Bonvik som er geodataansvarlig i Orkdal kommune.  «Som en mellomstor kommune har vi ikke ressurser til å utvikle denne typen løsninger selv. Vi har derfor valgt å ta i bruk felles ordrebehandler for å ta tilbake “styringen” på utlevering av offentlig informasjon til meglerne. Skal vi få utnyttet automatisering og effektivisering av offentlig informasjon fullt ut, er vi avhengig av å kunne sette premissene selv, noe vi tror vi kan få til gjennom felles ordrebehandler