Hva e-Torg har gjort for Gjerdrum Kommune

Leder for plan, oppmåling og bygg i Gjerdrum Kommune, Berit Adriansen, er opptatt av å jobbe smart og effektivt, og la kommunen ligge i front i forhold til digitalisering. E-Torg fra Norkart gjør at innbyggere og næringsliv i kommunen har lettere tilgang til geografiske data, og kommunen kutter kostnader.

e-Torg, er en selvbetjent løsning som tilgjengeliggjør geografiske data til innbyggere og næringsliv i kommunen. Dermed kan arkitekter, byggingeniører, eiendomsmeglere, og «Per som skal bygge ny garasje» hente ut de geografiske dataene de trenger med få tastetrykk.

Sparer 100 000 i kostnader på ett produkt

Gjerdrum kommune har regnet på hva de sparer på å gå over til å tilgjengeliggjøre geografiske data gjennom e-Torg. Foreløpig har de gjort beregninger for ett produkt; situasjonskart. Tidligere fikk de 80 henvendelser i året på situasjonskart, og håndterte disse manuelt.

– Inntektene vi har på situasjonskart i dag, er omtrent det samme som det var for da vi håndterte det før, men kostnadene har blitt redusert med over 100 000 kroner i året da våre innbyggere nå kan få tak i de dataene de trenger via e-Torg.

Kalkulasjonen som ligger bak at Gjerdrum sparer over 100 000 i året finner du i denne miniguiden

Bredere tilbud enn før

Men situasjonskart er langt fra det eneste Gjerdrum tilbyr i sitt e-torg. Her finnes gode kartdata til eiendomsmeglere, arkitekter, ingeniører, og ikke minst til den lokale selvbyggeren i kommunen.

– Vi tilbyr mye flere produkter nå enn vi gjorde før, fordi det finnes så mye mer i e-torg enn hva vi kunne levere. Her finnes kart, nabolister, arealplaner, analyser av området, sier Berit Adriansen. Hun forteller også videre hvordan de fant frem til hvilke produkter de kunne tilby: – Vi hadde samtaler med Norkart. Vi fortalte om våre behov, og hva vi i dag leverte manuelt og hvilke data vi hadde tilgjengelig, så kom de med forslag basert på erfaringer med lignende kommuner.

Innbyggere og næringsliv i kommunen er også fornøyd med at de får det de trenger umiddelbart. I stedet for å vente på at noen skal utforme produktene, kan de nå få alt de trenger med et par tastetrykk.

Enkelt å implementere og å bruke

Det var Gjerdrum som tok kontakt med Norkart, da de tidligere hadde hatt en digital løsning rettet mot eiendomsmeglere, levert av Norkart. – Da de viste oss e-Torg, forsto vi raskt at dette var noe vi ønsket, forteller Adriansen.

Deretter gikk det raskt til implementering. Gjerdrum fikk bestemme produkter, tilpasse portalen, teste på test-server, og så gikk løsningen live.

– Jeg hadde god kontakt med Norkart de dagene løsningen ble satt i drift og tilrettelagt. Jeg oppdaterte nettsidene våre, slik at vi fikk spredt budskapet. Jeg har hatt tett dialog med konsulent både i implementeringsfase og i driftsfasen. Når jeg har sendt epost med forslag til endringer har jeg fått svar på få minutter.

For å se en steg for steg guide rundt hvordan du kommer i gang – se denne miniguiden

Skjermdump av Gjerdrum Kommunes e-Torg

Ønsker å være i front i forhold digitalisering

Berit Adriansen er meget fornøyd med å kunne være med å bidra til digitalisering i Gjerdrum kommune. I tillegg synes hun at hun selv og resten av hennes avdeling har fått en mer spennende arbeidshverdag.

– Kommunene skal kunne levere bedre tjenester med bruk av færre ressurser fremover. Kravene til oss blir høyere og budsjettene strammere. Da er det viktig at vi finner effektiviserende løsninger av god kvalitet. Jeg er opptatt av at de ansatte skal brukes til fag, til det de har gått tre til fem år på universitet eller høyskole for å lære. Det vil si at de ikke bør bruke tiden på manuelt arbeid og punching som ikke krever tankevirksomhet og egentlig kan automatiseres.

Med innføringen av e-Torg får de ansatte i Gjerdrum Kommune frigjort tid som dem kan bruke på andre oppgaver, og selv om Gjerdrum er en liten kommune, har de ambisjon om å være en ledende kommune innenfor teknologi og digital transformasjon.

– Vi kan bruke mer tid på strategi, som å tenke ut hvilke produkter vi ønsker å tilby videre. Vi ønsker å være en kommune som ser mulighetene i alle de digitale hjelpemidlene der ute. Som ligger i front og kan inspirere andre. Det gir en stor arbeidsbesparelse og kostnadsbesparelse for kommunen, og det gjør at vi har et bedre tilbud til innbyggere og næringsliv, avslutter Adriansen.

Last ned whitepaper og se hvordan din kommune kommer i gang med e-Torg, hva det koster og hvor mye dere kan spare