Lånekassen automatiserer ved hjelp av geografiske data

Lånekassen er en institusjon mange av oss har et forhold til. Den har gitt oss lån og stipend som har vært viktige for oss i forberedelsene våre til det virkelige livet.  Lånekassen har bidradd til utdannelsen av mange teknologer, men det er også slik at Lånekassen er en avansert bruker av teknologi som er utviklet av de samme teknologene.

Tidligere var søknadsprosessen analog med velkjente tidstyver som papirmølle og byråkrati ofte betyr.  I dag er prosessen hel-digital og automatisert ved hjelp av moderne teknologi. Det gir åpenbare fordeler som raskere og bedre behandlingstid for søknader, samt fornøyde kunder og et velfortjent godt rykte.

Oppdaterte data gir korrekte beslutninger.

Et viktig kriterium for riktig støtte fra Lånekassen er avstand fra bosted til lærested. For å sikre at stipendet beregnes på riktig grunnlag benyttes data og tjenester fra Norkarts Datavarehus.  Våre kartdata er oppdatert i sanntid og inneholder den informasjonen som trengs for å beregne riktig reiserute mellom bosted og lærested. Det er et stort antall søknader som behandles hvert år, og både demografiske og geografiske data er nødvendige for å fatte riktig beslutning om støtte.

Vi i Norkart synes det er gøy å jobbe med fremoverlente bedrifter som ser potensiale i bruk av geografisk informasjon og automatiserte løsninger.