Sommer 2017: Prosjekt WaterGo

I sommer har vi endelig fått bryne oss på mer enn bare skoleprosjekter, vi har fått muligheten til å leke oss med Android-utvikling og Google’s nye AR-platform til mobil, Google Tango. Om Google Tango er ukjent for deg, er du i samme bås som vi var for ca 2 måneder siden, og ganske mange andre. Dette er ikke så rart med tanke på at Tango er ganske nytt og i skrivende stund fungerer det kun på 2 telefoner, hvor av den nyeste ble lansert for bare noen dager siden!

Vårt prosjekt denne sommeren var å utvikle en applikasjon som visualiserte vann og avløpsrør under bakken, for så å legge til så mye funksjonalitet vi rakk etter det. Med ingen erfaring med hverken Google Tango eller vann og avløp, og en smule erfaring med Android-utvikling passet dette prosjektet perfekt for 2 ivrige og nysgjerrige studenter! Flaks for oss har Norkart allerede erfaring med alt sammen, blant annet igjennom BorderGo, en lignende løsning som Kartverket utvikler med utviklere fra Norkart.  Den viser eiendomsgrenser i AR. Ved hjelp av kompetansen som var opparbeidet i det prosjektet, kom vi oss fort forbi det første og største hinderet applikasjonen vår møtte, nemlig å koble verdens GPS-koordinater sammen med AR-verdenen i applikasjonen vår.

Romlig debugging

Når man skal tegne en AR-verden ender man fort opp med mange rare situasjoner, som for eksempel når man må klatre opp på bord for å se om rørene man tegner er hule eller bare ser sånn ut.

Etter at vi hadde en kobling mellom GPS og AR-verdenen klarte Tango selv å holde styr på at vi beveget oss riktig i den opptegnede AR-verdenen uten at vi måtte gripe inn. For å gi brukeren muligheten til å gripe inn i denne prosessen selv la vi til en kalibreringsfunksjon hvor brukeren selv peker på et kart for å si hvor mobilen er.

Utviklingen av applikasjonen skjedde for enkelthets skyld med Java i Android Studio og for å representere rør og kumlokk brukte vi Rajawali grafikkmotoren. Å tegne i AR er veldig gøy og frustrerende på samme tid. Det er gøy å se at det man koder ha en “effekt” på verden. På samme tid er det blir veldig fort frustrerende når du ikke ser det du har tegnet, og det ikke er sikkert om det er fordi du har tegnet det for langt vekk fra deg, du har ikke sett i riktig retning enda, du har tegnet den for liten til at du legger merke til det du har tegnet eller du bare har laget objektet du skal tegne, men glemt å faktisk tegne det…

Flotte resultater

Det ferdige resultatet etter en sommer i Lillehammer

Etter 2 måneders arbeid har vi klart å utvikle en app som bruker faktiske data fra Lillehammer kommune til å tegne rør og kumlokk i den virkelige verden, gir brukeren muligheten til å kalibrere sin egen posisjon, har et oversiktskart som viser rørene og kumlokkene på et kart med muligheten til å filtrere hvilke rør man vil se, og muligheten til å legge til egne rør og kumlokk. I tillegg til å hatt en fantastisk sommer som utviklere i egen hjemby sitter vi igjen med en mengde kunnskap om både V&A, Android-utvikling og Tango som vi ikke hadde før.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *