Nytt digitaliseringsprosjekt gir innsparinger i Stavanger kommune

Stavanger kommune har i løpet av det siste året spart inn 1 ½ årsverk etter at kommunen tok i bruk en digital løsning for enkeltpersoner og bedrifter som trenger å få utlevert kart i forbindelse med en byggesaksprosess.

Søkerne kan nå selv gå inn i kommunens kartarkiver og ta ut det situasjonskartet som er aktuelt for den enkelte søknaden. Disse kartene kan så brukes til å tegne det som søkeren ønsker å bygge og levere med byggesøknaden. Tidligere måtte saksbehandlerne i kommunen manuelt gå inn og hente ut de aktuelle kartene, for deretter å sende dem til søkeren.

Saksbehandler Håkon Yttri ved servicetorget i Stavanger kommune sier at mens saksgangen med manuelt uttak av kart tidligere hadde en ventetid på over en uke, får den enkelte søker nå selv kartene utlevert på et halvt minutt.

Håkon Yttri sier at den nye digitale «selvbetjeningsløsningen» når det gjelder uttak av kart er blitt meget godt mottatt av enkeltpersoner og bedrifter i Stavanger. Han sier videre de ressursene som kommunen sparer inn gjennom denne digitale løsningen nå i stedet brukes til å hjelpe søkere som har mer kompliserte og utfordrende byggesøknader.

– Dette gir også de ansatte i Stavanger kommune, som jobber med dette området, en mer interessant arbeidsdag, sier Yttri.

Det er digitaliseringsbedriften Norkart som har utviklet selvbetjeningsløsningen for uttak av kart for Stavanger kommune.

Stavanger kommune er også en av seks foregangskommuner i Norge som er med i et nytt digitaliseringsprosjekt som vil gjøre byggesaksbehandlingen enklere og mer effektiv. Prosjektet kalles «Den digitale kommune» og Norkart skal sammen med Invasjon Norge og de seks kommunene investere 100 millioner kroner i prosjektet som skal være ferdig i 2019.

Prosjektet går ut på å digitalisere byggesaksprosessen fra A til Å, samt å sørge for at Norge og den enkelte kommune får analysemuligheter og totaloversikt over offentlige og private vann- og avløpsledninger.