Norkart-sommer 2016, à la Trondheim

Endelig var det vår tur til å fortelle om sommeren vår hos Norkart i Trondheim! Det har vært en veldig lærerik sommer for alle tre, Anne Sofie, Adrian og Kristina! Vi har kost oss på det sommertomme kontoret her på Pirsenteret. Vi har også fått erfare hva working nine to five egentlig betyr (kaffe), hvor lang tid det tar å lage seg en kaffe på Norkart-kontoret (120000 ms), hvor lang tid det tar fra kaffemaskinen går i stykker til en Norkarter har kjøpt en ny og lager seg enda en kopp kaffe (20 min, tiden til butikken mao.), og hvor ofte oppvaskmaskinen med kaffekoppene tømmes (ingen kommentar).

Sommerprosjektet vårt var todelt:

Første del var å forbedre designet og kjøpsprosessen for “Kjøp ferdige kart”-fanen til Mediakart, som er den nye funksjonaliteten for versjon 4. Tanken her var å gjøre siden mer spennende og så oversiktlig som mulig. Det første som møtte journalisten/kunden før redesign, var en usortert liste av kartprodukter som man måtte kjøpe før man fikk stylet eller forhåndsvist. Nå møter journalisten/kunden en litt mer spennende side, hvor noe av det første som synes er moduler som inneholder nye og aktuelle kart. Videre kommer den fullstendige listen med kartproduktene. Listen kan sorteres på ulike attributter, og journalisten/kunden kan eksempelvis velge å se de nyeste kartene først. Journalisten/kunden kan så velge å trykke på et kartprodukt for å bli videresendt til en side med styling og forhåndsvisning. Etter styling og forhåndsvisning, kan journalisten/kunden velge å kjøpe.

Ny forside for Mediakart

Andre del var å utvikle en ny tjeneste rettet mot mediabransjen. Tjenesten har vi kalt Trafikkart, og endte opp med å bli en slags trafikkverktøykasse for journalister. Tjenesten baserte seg i utgangspunktet på datex-data fra Vegvesenet, men vi har etter hvert også lagt inn elbilladestasjoner fra Nobils API, samt flydata fra Avinor. Vi fikk med oss Adressa som samarbeidspartner under utviklingen, og de har gitt oss mange gode tilbakemeldinger. En av tilbakemeldingene vi fikk var å implementere verktøyboks-funksjonaliteten, hvor journalisten selv kunne få velge hva som skulle vises. Eksempelvis kan journalisten nå velge å kun vise vegmeldinger alene i en artikkel, uten eller med kart. Ved å legge til funksjonalitet for å hente ut enkeltkomponenter fra den helhetlige løsningen, er vi enige med Adressa i at tjenesten blir langt mer verdifull for journalistene. Etter enda et tips fra Adressa, valgte vi å implementere verktøyboksen via parametre i urlen. På den måten kan journalistene nå enkelt hente ut en komponent uten at prosessen må gå gjennom en ekstern side.

Koden ligger selvfølgelig i git, på Norkart sin private GitHub. Backend er skrevet i Python, mens frontend er JavaScript, HTML og CSS. Vi har også laget et script i Python som henter Datex via vegvesenets API, konverterer fra XML (ikke vår venn) til JSON (en god venn) og pusher det inn i datavarehuset. Scriptet kjøres hvert 3 minutt og oppdaterer dataene i Datavarehuset.

Traffikkart

Til slutt ønsker vi å takke for oss. Det har vært en veldig lærerik sommer.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *